Titkos helyek: mikve Budapesten
Címlap / Otthon / Titkos helyek: mikve Budapesten

Titkos helyek: mikve Budapesten

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-08-18

A mikve a zsidó házasélet alapja. Egy olyan rituális fürdőről van szó, ahová a zsidó asszonyok havi vérzésük után látogatnak el, hogy megtisztulva újra érintkezhessenek férjükkel. A budapesti mikve is ezt a célt szolgálja, ahová Oberlander Batsheva rebbecen kalauzol, közben pedig férjekről, feleségekről és magáról a zsidó életről beszélgetünk.  

 „Egy új városban a zsidó közösségnek először a mikvét kellene megépítenie, nem is a zsinagógát.” – mondaja Oberlander Batsheva, akivel a Bét Menachem Gyermekoktatási Központban találkozom. Az óvoda-iskola igazgatónője rebbecen, vagyis a közösség rabbijának a felesége, ezért nem is fordulhatnék máshoz női ügyekben, mint hozzá. A Kazinczy utcában lévő mikve felújítását férje, Oberlander Báruch rabbi felügyelte 2004-ben, és a mai napig felesége vezeti.


„A mikve lényege az, hogy beengedjük az Istent a házasságunkba.” – magyarázza Batsheva. „Az Írásban nagyon szigorú szabályok vannak arra nézve, hogy egy zsidó házasság hogyan lehet jobb, a családi élet pedig tisztább. Olyan szabályok ezek, amelyeknek több ezer év után is kézenfekvő értelmük és hasznuk van.”
A mikve egy fürdő, melyben a hívő emberek rituálisan megtisztulnak. A zsidó házas asszonyok menstruációjuk után látogatnak el ide, hogy alámerüljenek. A férfiak, különösen a haszid vallásúak, szintén rituális megtisztulásra használják akár minden reggel, de itt történik a kóser konyhában használatos edények első megtisztítása, illetve a zsidó hitre áttérő emberek alámerülése is. Természeten a mikve fogalma egy, de az asszonyok mikvéje intézményileg teljesen elkülönül a többi funkciótól. Nem egy fürdőben történik.
 „Amikor egy nő menstruál, akkor bekerül egy bizonyos állapotba, amit mi úgy nevezünk, hogy nidá. Ez azt jelenti, hogy a férjétől elkülönült.” – magyarázza a rebbecen. A Tóra és a Talmud írása szerint ez alatt az időszak alatt a férj és feleség nem élhet házas életet, de nem csak hogy semmilyen szexuális kapcsolat nem történhet közöttük, még egymás kezét sem érinthetik meg. Mindenféle fizikai kapcsolat ki van zárva. Ilyenkor nem is alszanak együtt. Ez a státusz a mentruáció néhány napját követően még 7 napig fennáll. Miután a vérzés elmúlik, a feleség erről egy kis önvizsgálattal megbizonyosodik, egy fehér kis anyagdarab szolgál ehhez segítségül. Ha az anyag tiszta, akkor még 7 napot kell várni, majd a hetedik nap végén a feleség ellátogat a mikvébe, hogy rituálisan is megtisztuljon, és felkészüljön a házaséletre. Ezt azt jelenti, hogy egy zsidó házaspár körülbelül két hetet tölt együtt szerelemben és majdnem kettőt külön. Miért, van ez? A nőt ennyire tisztátalannak tartja a férje? Egyáltalán nem. A kulcs a vágyakozás.


„Sokszor van, hogy két ember találkozik, nagy szerelem alakul ki közöttük, de néhány év múlva elmúlik, pedig jó volt. Nem történt semmi baj, egyszerűen megunták egymást, és senki nem tudja, hogy miért. A zsidó házasságban nem szeretnénk, hogy ez történjen, ezért itt ez a két hét, amikor a zsidó férjnek szinte nincs felesége. Nem érintkezhetnek, és izgalommal számolják vissza a napokat, hogy mikor lehet újra, hiszen vágynak egymásra. A szexualitás a fejben van, hiába szép egy lány, ha a férje nem vágyik rá.” – meséli Batsheva csillogó szemmel. Van benne valami, hiszen midig arra vágyunk a legjobban, ami abban a pillanatban nem lehet a miénk. Ez lenne a zsidó házasság filozófiája.
Ez egy nagyon privát dolog csakis a férj és a feleség között. A zsidó asszonyok nem beszélnek ar-ról, hogy mikor menstruálnak, még csak arról sem, hogy este mikvébe mennek. Maga a fürdő kialakítása is ezt sugallja. A Kazinczy utcában csak egy kis felirat van az ajtón „Mikve”, a szemek egyszerűen átsiklanak rajta. Belépve egy hosszú folyósóra érkezünk, üdvözöljük a recepción lévő hölgyet. Ő az egyetlen, akivel a mikvébe látogató feleségek találkoznak, hiszen az ide látogató nők még egymással sem találkoznak, hogy a dolog intimitása még véletlenül se sérüljön. Az emeleten található a férfiaknak kialakított rész. Tovább menve pedig több fehér ajtót látunk, mindegyik egy kis külön fürdőszoba, két ajtóval, ahol az asszonyok az alámerülés előtt tisztálkodnak. A fürdőszobák gyönyörűek, pazar csempével, kellemes fényekkel, a kádban jacuzzi, és masszírozó zuhany. „Szeretnénk, ha a nők szívesen jönnének ide.” A fürdés itt minimum egy óráig tart. Minden porcikát meg kell tisztítani, minden ékszert le kell venni, a hajat teljesen simára fésülni. Mikor a nő kész van az előkészülettel, akkor a szobában lévő belső telefonon szól a recepciós hölgynek, aki beengedi őt a medencéhez. Ez maga a mikve, ahol tetőtől talpig alá kell merülni. A recepciós hölgy, vagy egy az asszony által kiválasztott vallásos asszony, ellenőrzi, hogy teljesen a víz alatt van, majd a megtisztult feleség egy egyszerű áldást mond.

„Nem maga a mikve tisztít, hanem már tisztának kell lenni, mikor a medencében alámerülünk, és ez csupán néhány perc.” – magyarázza a rebbecen. „A lényeg ebben a két hetes várakozásban rejlik, amikor a házaspár felkészül Isten befogadására, a család szentté válik. Jobbá teszi a házasságukat, megtanulnak máshogyan is kommunikálni. Pont most Izraelben voltunk, esküvő volt. A fiatal feleség írt nekem később, hogy nagyon nehéz betartani ezt a két hetet, de én mondtam, hogy nem baj, hiszen ez azt jelenti, hogy jó a házasság. Három hónap múlva már azt írta, hogy ez nagyon jó, és működik, mire én csak annyit mondtam, hogy nem én találtam, ki hanem Isten.”  - nevet a rebbecen, és kénytelen vagyok elhinni, hiszen hét gyermek boldog édesanyja.
A mikve felépítése nagyon bonyolult, Batsheva arról mesél, hogy körülbelül 10-15 szakember van a világon, akik pontosan tudják a felépítés szabályszerűségeit, és megtervezni az építkezést, az ő férje is csak felügyelte a munkálatokat, hogy minden simán menjen. A pesti mikve felújításához New Yorkból érkezett egy haszid szakember, aki minden csütörtökön visszarepült az Államokba, hogy a szombatot a családjával tölthesse. A fürdő két szatmári haszid úr, Oberlander rabbi unokatestvére és sógora jóvoltából újulhatott meg. Az ide látogató hívők 2000 Ft-ot szoktak fizetni, melyet nagyrészt a fenntartásra fordítanak.


A fürdő modern, a szigorú szabályok csupán a medence felépítésére vonatkoznak, például a külső és belső medence vizének érintkeznie kell, és tulajdonképpen nem is felépítették a medencéket, hanem kiöntötték cementből. A víznek mindig tisztának kell lennie, egy része tiszta esővízből származik, a másik része kútból, melyet ezer liter vörösborral tisztítottak meg rituális keretek között. A vizet, amit egyébként melegítenek, rendszeresen cserélik, annak dacára, hogy nagyon tisztán merülnek el benne, másrészt egy nap maximum három 3 nő használja néhány percig.
A mikve használata és a két hét nidá betartása érdekes hagyomány lehet, de Oberlander rebbecen úgy gondolja, hogy a szabályok fontosak, mert az ember elveszhet a nagy szabadságban. Lehetséges, hogy kezdetben, nehéz, de később annál jobbá válik. A házasságokban természetesen még így is lehetnek problémák, Batsheva azonban ugrásra készen áll, és bárkinek segít a közösségben. Nemrég előadássorozatot indított a mikvébe járásról haladóknak, egy olyan esemény ez, melyen kivételesen beszélhetnek a szokásokról, a család tisztaságáról, hiszen úgy gondolja, hogy mindig van mit tanulni egymástól, erre szolgál az általa vezetett Hanna női klub is.
A közösség női igen összetartóak, segítenek gyermekszületés után a kismamának vagy a leendő menyasszonynak a felkészülésben, ápolják egymás lelkét, ha baj van. Hiszen, ahogy a rebbecen mondja: „Nem mindig van válasz, de legalább füle van.”

Dancs Eszter
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 7066 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x