HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2018-11-21
Címlap / Otthon / Holisztikus gyermeknevelés

Fehér - Pál Rita

Holisztikus gyermeknevelés

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2018-11-21

Minden gyermek különleges. Egyedi személyiséggel, egyedi személyiségjegyekkel érkezik meg hozzánk, a földi dimenzióba. A pici gyermek természeténél fogva össze van kapcsolva önmagával, együtt rezeg a természettel, és lelke legmélyebb rétegeivel. Önismerete a maga egyszerűségében teljes, aztán egyszer csak történik valami, és azt vesszük észre, hogy gyermekünk reakciói nap - nap után egyre jobban meglepnek bennünket. Hová tűnik és hogyan fejleszthető a gyermek-önismeret?  

 

Amint telik az idő, és a gyermekek a baba korból kisgyermekké cseperednek, a családi élet hétköznapjainak mókuskereke, valamint az információs társadalom térhódítása, és a felgyorsult, folyamatosan az idővel versenyt futó felnőtt világ nem tud kellő figyelmet fordítani a lelki és érzelmi nevelésre. A gyermekek megváltoznak, az addig egységben megnyilvánuló személyiségük széthullik.

Szakemberként azt látjuk az óvodákban, hogy mindennek eredményeként egyre több a figyelemhiányosnak, vagy hiperaktívnak nevezett, nehezen kezelhető gyermek.

Ugyanakkor azt is tapasztaljuk, hogy amint az óvodában tudatos figyelmet fordítunk a gyermekek önismeretére, vagyis játékos formában válaszokat keresünk arra, hogy mit miért teszünk, mi az a belső mozgatórugó, ami a cselekvéseinket elindítja, hogyan látjuk magunkat és a minket körülvevő világot, a gyermekek megnyílnak, és képessé válnak értelmezni saját hozzáállásukat, reakcióikat, vágyaikat, céljaikat, esetleges konfliktushelyzeteiket. Saját magukra tudatos, nyitott és a kommunikáció legszínesebb eszköztárát használni tudó iskolásokká válnak, akik jól kezelik majd az iskolai stresszhelyzeteket, és teljesítményük maximumát tudják nyújtani mindenféle teljesítési kényszertől mentesen, hiszen ismerik önmaguk határait és korlátait, amit képessé válnak szélesíteni és tágítani is, az óvodában megtanult önismereti kulcsok segítségével. Felnőtt korban pedig felelősségteljes, kompromisszumra kész, határozott, és a környezetét is elfogadni, tisztelni tudó, vágyait irányítani képes, céljait pedig világosan látó szülők és társadalmi szereplők lehetnek.

A holisztikus gyermeknevelés alaptézise, hogy egyszerre és egyazon időben fejleszti az összes pedagógiai és fejlesztési területet. (Holisztika = kerek, egész). Így a fizikális – értelmi – vizuális – kognitív – emocionális – szociális, - és pszichoszociális személyiségjegyekre egyszerre tudunk odafigyelni.

Fontos, hogy az óvodás korú gyermekek a rohanó hétköznapokban is megtalálják önmagukat, és saját magukhoz kapcsolódva, személyiségük legmélyebb rétegeiben tudjanak önfeledt módon, játszva fejlődni, tanulni, és cselekvő élményként megélni a pillanatokat.

Fotó: Erdőkertesi Ki Akarok Nyílni Óvoda; Süni csoport; Óvónők: Stark Katalin és Komantinger Zsuzsanna; Foglalkozásvezető: Fehér-Pál Rita
 

A holisztikus gyermeknevelés eszközei, melyekkel segíthetjük gyermekünk önismeretének fejlődését:

• Képzelet, - vagy fantáziajáték
Az önkifejezésnek, a saját belső vágyaknak, álmoknak és esetleges félelmeknek a felszínre hozása, melynek során a gyermekek képzeletben bármivé át tudnak változni, majd az élményfeldolgozás során fejlődik önismeretük, erősödik saját magukhoz, és környezetükhöz való kapcsolódásuk.

Elképzeltethetjük gyermekünkkel, hogy egy tarka mezőn virággá változik, vagy egy hatalmas heggyé, mely eléri az eget. A lehetőségek tárháza végtelen, a legfontosabb, hogy mindig kérdezzük meg Tőle, hogy milyennek látta magát, milyen színűnek, milyen nagynak, mit csinált éppen virágként, napként, hegyként, stb.

• Mesepedagógia
A képi vizualizáció, az emlékezőképesség, a szövegértés és a fogalmazás fejlesztő eszköze, ezentúl a gyermeklélek legféltettebb titkaiba nyújt bepillantást, hiszen minden gyermek elmondja, melyik mesekarakterrel tudott azonosulni az adott meséből.
Lehetőleg fejből meséljünk és mesemondás után, ha a gyermek szeretné, hallgassuk meg, hogy számára mit adott a mese, ki volt a kedvenc hőse, és miért.

• Drámajáték
A szituációs, - és szerepjátékok segítenek abban, hogy a gyermek esetlegesen más bőrébe bújva, másik szemszögből megvizsgálja az adott eseményt. Anya, vagy Apa miért mondta azt, vagy éppen az óvónéni miért nem engedett meg valamit. Ezáltal tágul a gyermekek nézőpontja és fejlődik az empatikus képességük is.

Játszunk szituációs játékokat, amennyit csak tudunk. Játsszuk el, hogy gyermekünk az anyuka, vagy az apuka, mi magunk pedig változzunk gyermekké. Figyeljük meg, hogy a bőrünkbe bújva hogyan old meg egy hétköznapi problémás szituációt.

• Asszociációs, - és koncentrációs játékok

Ezek a játékok mindig a memóriát, a gyors észjárást és a kreatív gondolkodást fejlesztik.
Indíthatunk akár vacsora közben egy szóláncot, olyan módon, hogy egy adott szóról mi jut a gyermek eszébe.

• Hang, mint fejlesztő eszköz
Az ének, és a ritmusjátékok az anyaméhben megtapasztalt biztonságot erősítik a gyermekben, hiszen már magzati korban is a hangok világán keresztül kapcsolódott a gyermek a külvilághoz. Az édesanya hangjának dallama, légzésének és szívverésének ritmusa visszaidézhető a ritmusjátékok segítségével. Énekeljünk, zenéljünk sokat.

• Rajzterápia
A rajzokat élményfeldolgozó elemként használjuk az egyes foglalkozások végén. Sokat elárul a gyermek lelkivilágáról a színek használata, a lap kitöltöttsége, vagy alakok nagysága. Beszédes, hogy milyen formák, alakok, szereplők jelennek meg a papíron.

Összefoglalva, az önismereti játékok és a holisztikus gyermeknevelés segítenek abban, hogy sajátos szimbólumrendszert használva a gyermekek megélhessék saját magukat, közelebb kerüljenek saját személyiségükhöz, tisztázódjon bennük, mi a saját és mi a másolt személyiségminta. Segítik a konfliktuskezelési, a kompromisszumkötési, stratégiai, és empatikus kompetenciáik fejlődését, melyen keresztül szélesedik látókörük, tágul a szempontrendszerük, és könnyebben tudnak viszonyulni az Őket körülvevő mindennapos változásokhoz.

Fehér-Pál Rita
Gyermek-önismereti terapeuta

Fotó:
Forrás: Erdőkertesi Ki Akarok Nyílni Óvoda
Süni csoport
Óvónők: Stark Katalin és Komantinger Zsuzsanna
Foglalkozásvezető: Fehér-Pál Rita





 
 
[5130]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x