Az agyagozás misztériuma
Címlap / Psziché / Az agyagozás misztériuma

Az agyagozás misztériuma

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-04

Szerencsére egyre népszerűbb a fazekasság, egyre több iskolában és művelődési házban, nyári táborozás során tanítják az agyaggal való bánást... 

"Fáradozásunk legnagyobb jutalma nem az, amit kapunk érte, hanem amivé válunk általa"

John Ruskin


Szerencsére egyre népszerűbb a fazekasság, egyre több iskolában és művelődési házban, nyári táborozás során tanítják az agyaggal való bánást. Ez nagyon jó tendencia. Miért? A huszadik század végi ember - és itt most a "fejlett civilizációk" polgárairól beszélek - többnyire teljesen elszakadtak a természettől. Akadnak olyan húszéves budapesti srácok, akik életükben nem jártak még erdőben. Egész iskolai osztálynyi gyerekből egy sem akadt, aki eleven sündisznót látott volna.

Az agyagozás egy nagyon archaikus valami. Khnum, az egyiptomi isten fazekaskorongon formálta meg az első embert. A zsidó-keresztény teremtéstörténetben "porból vétetik" az ember. A földdel való fizikai kapcsolat tehát az embert valamiképpen a teremtőhöz teszi hasonlóvá - hiszen alaktalan sárból valami tartós, színes, egyedi dolgot hoz létre.

A fazekasságban egyesül az öt elem. Az agyag maga - a föld. Víz is van benne, hiszen anélkül nem lehetne meggyúrni, megformálni. Levegőn szárad ki. És végül, tűzben ég ki, nyeri el végső formáját. A kerámia kiégetése alkimista varázslathoz hasonló - hiszen akkora a különbség a nyers tárgy és a kemencéből kikerülő cserép között, hogy néha maga az alkotó is elbizonytalanodik: ez az enyém? A kerámia elkészülése allegorikusan az ember beavatási útjának is megfeleltethető - hiszen a kemence izzó hőjében megy át a "tűzkeresztségen", lesz múlandó és törékeny, szürke sárdarabból az évezredekkel dacoló, kemény alkotás. A régészek ásója minduntalan cserépdarabokba ütközik. Ez nem véletlen - a cserép, az égetett agyag az a matéria, ami változatlanul képes átvészelni az időt a föld vagy a tengerek mélyén.

Az agyag nőies princípium. Formálható, de közben az alkotót is formálja. A keramikus műhelyében megáll az idő, ezt bárki tanúsíthatja, aki kipróbálta - az alkotás folyamatában egyszerűen elvész az időérzék. Az agyagnak szigorú törvényei vannak - csak ugyanúgy formálható, ugyanazokkal a történelem előtti mozdulatokkal, ahogyan elődeink tették. Ha valaki megszegi az anyag törvényeit, a tárgy eltörik, megreped.

Túl azon, hogy az agyagozás nagyon jól fejleszti a kézügyességet és elmélyült figyelemre-fegyelemre tanít, más hatása is van a vele kapcsolatba kerülő emberre. Érdekes megfigyelni az agyaggal birkózó gyerekeket: ösztönösen ráéreznek a formákra, ugyanazokat a díszítéseket alkalmazzák, ugyanazokat a szimbólumokat használja még a "panelgyerek" is, mint a régi kultúrák népei. Valahonnan tudják - talán az ötödik őselem, az akasha, a kollektív tudattalan működik ilyenkor.

Az agyaggal való bánás végtelenül kreatív dolog. A két kéz dolgozik. Itt nem lehet a tervező számítógépet segítségül hívni, de még a körzőt és a vonalzót sem, nem lehet "lecsalni" az összedolgozás vagy a meggyúrás fáradtságos munkáját - az agyag nem tűri a hazugságot.

A jól megcsinált tárgyban "lélek" van. A legnyüzsgősebb gyerek is átérzi a kemencebontás misztériumát: mert a kemence tüzében újjászületés történik, varázslat, csoda. És csodákra a huszonegyedik században is szükség van.

Halász Alexandra
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 10454 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x