Megtévesztő gyógyszerreklámok
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Megtévesztő gyógyszerreklámok

Megtévesztő gyógyszerreklámok

Forrás: Medipress
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-10-29

A televíziós - és a hozzájuk kapcsolódó többi gyógyszerreklámok téves képet festenek. Nem nyújtanak elegendő információt az adott betegség okairól és a veszélyeztetett csoportokról, a reklámban szereplő színészeket sokszor úgy ábrázolják, mintha a gyógyszer szedése nélkül szociális, érzelmi és fizikai értelemben is kicsúszna a lábuk alól a talaj. Legyünk kritikusak a reklámokkal szemben! 


Rendezvénynaptár
Egy az Amerikai Egyesült Államokban ez év január 29-én napvilágot látott közlemény éles kritikával illeti a receptköteles gyógyszerek televíziós hirdetéseit. A tanulmányt a Kaliforniai Egyetem David Geffen Orvostudományi Karának adjunktusa, Dominick L. Frosch által vezetett kutatócsoport készítette.


Az elemzések eredményeiből a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a gyógyszerreklámok gyakran nem nyújtanak elegendő információt az adott betegség okairól és a veszélyeztetett csoportokról, a reklámban szereplő színészeket sokszor úgy ábrázolják, mintha a gyógyszer szedése nélkül szociális, érzelmi és fizikai értelemben is kicsúszna a lábuk alól a talaj, továbbá nagyon kevés említést tesznek az életmód-változtatás egészségre kifejtett jótékony hatásáról. Frosch szerint a reklámokban olyan sablonok jelennek meg, amelyekben az emberek előbb elvesztik, majd visszanyerik az önmaguk feletti kontrollt, és a receptköteles készítmények használata társadalmi jóváhagyást nyer.

HarmoNet tipp: Mi a betegség, és hogyan élheted túl? - Különbségek a keleti és a nyugati orvoslásban >>

A vizsgálat során a kutatók csúcsidőben (este 8 és 11 óra között), valamint az esti híradók közben figyelték meg a négy legnagyobb amerikai hálózat (az ABC, a CBS, a FOX és az NBC) műsorát. A vizsgálat összesen négy hétig (2004 június végétől július végéig) tartott. A kutatók minden egyes napra véletlenszerűen választották ki a csatornákat, ügyelve arra, hogy két egymást követő napon ne szerepeljen ugyanaz az adó, illetve hogy valamennyi szolgáltató esetében sorra kerüljön a hét minden napja; így összesen 103 hirdetést sikerült megfigyelni, amelyek között 38 egyedi termékreklám szerepelt.

A tanulmány szerint a megfigyelt hirdetések 82 százaléka tartalmazott tényszerű információt a gyógyszerről és 86 százalék sorolt fel ésszerű érveket az alkalmazás mellett. Ugyanakkor csak 26 százalék tett említést a gyógyszer szedéséhez vezető betegségről, ugyanennyi a gyógyszer kockázati tényezőiről és 25 százalék a betegség gyakoriságáról. Az életmód-változtatás jótékony hatása alternatívaként fel sem merült, és csak 19%-ban említették meg, mint a gyógyszer hatását kiegészítő körülményt.

A reklámokban gyakran ábrázoltak olyan helyzetet, hogy a beteg elveszti a talajt a lába alól a készítmény nélkül (58 százalék) illetve a készítmény szedésével visszanyeri egyensúlyát (85 százalék). Ez utóbbi sokszor magasabb szintű társadalmi elfogadottság bemutatásával társult (78 százalék). 

A gyógyszergyártók szerint - akik 2005-ben 4,2 milliárd dollárt (mintegy 840 milliárd forint) költöttek közvetlenül a fogyasztót célzó reklámokra - a reklámok elősegítik, hogy a vevők helyes döntéseket hozzanak az egészségvédelmükkel kapcsolatban. A gyógyszerreklámozás helyzete a Szenátus és a Képviselőház vezetésének figyelmét is felkeltette: felmerült, hogy az Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatal (FDA) nagyobb mértékben legyen képes felügyelni a fogyasztót közvetlenül célzó reklámokat.

HarmoNet tipp: Szükséges gyógyszeradomány állatkerteknek - Állatról emberre is terjedő betegségeket előzhetnek meg! >>

Egy javaslat szerint ennek egyik esetleges eleme lehetne az FDA által frissen jóváhagyott gyógyszerek reklámozásának moratóriuma. (Az ötlet a „Vioxx-ügy” (rofecoxib) kapcsán merült fel először, amikor az intenzív reklámkampányt követően olyan adatokra derült fény, amelyek szerint a gyógyszer növeli a szívinfarktus és az agyvérzés kockázatát.) Ezt támogatja az Edward M. Kennedy és Mike Enzi szenátorok által 2007. február 1-jén benyújtott törvényjavaslat, amely a gyógyszerbiztonsággal kapcsolatos további adatok gyűjtése céljából két évre elhalasztaná az újonnan jóváhagyott gyógyszerek reklámozásának engedélyezését.

Medipress



 
 
[ 3625 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x