Több, mint kínos: Amikor koszos az ivóvíz! - 10 tipp vízivóknak!...
Címlap / Szépség-Egészség / Több, mint kínos: Amikor koszos az ivóvíz! - 10 tipp vízivóknak!

Több, mint kínos: Amikor koszos az ivóvíz! - 10 tipp vízivóknak!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-08-07

"..ha nem tiszta vidd vissza, majd a szamár megissza!" - szól a gyerekmondóka. Ez a pár sor akár népszerű is lehetne manapság, amikor annyit hallunk az ivóvíz állítólagos szennyezettségéről. Te visszaviszed, ha egészségtelen?  

 

Mire jó a víz?
Víz nélkül nincs élet! Az emberi szervezetben, a legnagyobb mennyiségben a víz van jelen.
Testünk víztartalma magzatkorban a legnagyobb, 95%. A kor előrehaladtéval ez a mennyiség csökken, idős korra már csak 50%. A napi folyadékigényünk minimum 1,5-2 liter, ideális esetben pedig 2,5-3 liter. Ez bizonyos körülmények között vagy állapotokban nagyobb lehet, pl. kánikulában, betegségben, sportolás közben, stb.

Ha vizet vesztünk általában szomjúságot érzünk. Ez a jelzés azonban idős korban és kisgyermekek esetében nem megbiztató. A gyerekek hajlamosak belefeledkezni a játékba nem figyelve testük jelzésére, az idősek pedig magát a szomjúságot nem érzik időben. Már kevés folyadékvesztés is fáradtság érzetet, fejfájást, fizikai és szellemi teljesítményromlást okoz!

Mi van a vízben?
A vízben nincs tápanyag, kalória, viszont ásványi anyagokat, szénsavat és mikroelemeket tartalmaz. Az ásványi anyag és mikroelem tartalom attól függ, hogy a víz milyen talajrétegen halad keresztül. Az ivóvízben lévő ásványi anyagok közül a kalcium és magnézium (mésztartalom) adja a víz keménységét. Minél nagyobb a mésztartalom, annál keményebb a víz. Hazánkban a szabvány szerint az ivóvíz keménysége 50-250 mg/l között mozoghat. 100-150 mg/l értéknél érezzük a vizet kellemes, üdítő ízűnek. 200mg/ l fölött a víznek mellékíze van, 450 mg/l felett pedig emésztési panaszokat okozhat.

Természetes komponensek tekinthető még többek között a jodid-ion is, aminek fontos szerepe van a szervezet jódháztartásában. Az ország nagy részén az ivóvíz jódszegény, ilyen területeken a jódozott konyhasófogyasztást ajánlják. Említésre méltó komponens a fluorid, ami hozzájárul az egészséges fogzománc kialakulásához. Hazánkban a vizek többsége fluorid szegény!

Honnan is jön a víz?
A vízellátásra felhasznált víz felszín alatti vagy felszíni víz lehet. A hazai ivóvíz 7-8%-a származik csak felszíni vízből, a maradék több mint 90%-át a felszín alatti források szolgáltatják. Tehát az a modernkori szólás, hogy „aki a Duna vízét issza, saját levét issza vissza” nem a valóságot tükrözi.
A szennyvizek közvetlen ivóvízzé tisztítása hazánkban nem vált gyakorlattá.

HarmoNet tipp: Végre egészségesebb ivóvíz, ózonnal!  >>

Az ivóvízzel szembeni követelmény
Az ivóvíztől elvárjuk, hogy színtelen, szagtalan, mellékíztől mentes legyen, és ne tartalmazzon olyan anyagokat vagy élőlényeket, melyek az emberi szervezet számára károsak lehetnek. Tartalmazza azonban mindazokat a kémiai anyagokat, amelyekre a szervezetünknek szüksége van. Az ásványi anyagok révén a víz bizonyos ozmózisnyomást elérő oldat, mely fontos a szervezet, vese megfelelő működéséhez.
A desztillált víz mivel ásványi anyagoktól mentes, szomjoltásra nem alkalmas.  

„…ha nem tiszta…”
Bárhonnan származzon is az ivóvíz, azt tisztítják. A tisztítás mértéke attól függ, hogy mennyire szennyezett a víz, pl. a Dunánál és a Balatonnál fokozottabb kezelés szükséges. A tisztítás mindig kiterjed a régióra jellemző szennyezettség fajtájára is pl. egyes helyeken ahol magas a víz vastartalma, vastalanítanak stb.

A tisztítás soklépcsős folyamat, és szigorú szabályozás és ellenőrzés alatt áll, ahogy a fertőtlenítés is. A fertőtlenítés elsősorban klórozással történik. A „végleges” ivóvízben csak az egészségre ártalmatlan, meghatározott mennyiségű klór lehet.  

A manapság sokat vitatott gyógyszer és hormon szennyezett ivóvíz már szinte beépült a köztudatba. Ennek veszélye egyelőre nem sok, mivel olyan vízbázisokat használunk jelenleg, ami akár 40-50 évvel ezelőtti vizet „tartalmaz”, illetve nem közvetlenül a szennyvíz tisztítása révén jutunk az ivóvízhez. Az ilyen jellegű szennyezettség valós problémát több évtized múlva okozhat, de úgy gondolom, addigra megtalálják ennek kiszűrésének módját.  

Házi víztisztítók
A forgalomban kapható házi víztisztítók a vezetékes víz utótisztítására illetve a víz kellemetlen ízének megszüntetésére szolgálnak. Hazánkban azonban általában nem indokolt ilyen eljárás, csak ott javasolt, ahol valóban nagyon rossz minőségű az ivóvíz.

HarmoNet tipp: Pí víz, csapi víz, vagy ásványvíz? >>

Olyan készülék, ami minden esetben fenntartás nélkül használható, nem létezik. A házi vízszűrök sokszor többet ártanak, mint használnak! A tartósan használt készülékek másodlagosan bakteriálisan szennyezhetik az ivóvizet. Egyes készülékek a vízben lévő értékes és hasznos ásványi sók egy részét is eltávolítják.
Az aktívszenet tartalmazók hátránya, hogy egy idő után baktériumok szaporodnak el rajta, így az ivóvizet másodlagosan szennyezik. Ugyan ez a helyzet a más tölteteket (ami hamar kimerül) tartalmazó fajtákkal is, pl. arzén kiszűrését végzők stb.

Az ezüsttel kezelt aktívszenes készülékekre is ez a sors vár, mivel az ezüst elkezd kioldódni, majd egy idő után elfogy. Bizonyos korcsoportok pl. csecsemők, ezért nem is ihatják az így megtisztított vizet. Azok a készülékek, amelyek kedvező egészségügyi hatást kölcsönöznek a víznek pl. pi-víz, szakmailag megalapozatlanok. A hormonokat, gyógyszervegyületeket egyik házi víztisztító rendszer sem lenne képes kiszűrni a vízből!

Csapvíz vs ásványvíz
Gyakori az a felfogás miszerint az ásványvíz jobb, egészségesebb a vezetékes ivóvíznél. Ez azonban téves elképzelés. Sokszor a palackozott ásványvíz minősége a csapvíznél is rosszabb! Ezen kívül az ásványvizekben más-más ásványi anyag dominál, mely bizonyos esetekben hasznos lehet (pl. csontritkulásban a magas kalcium tartalmú ásványvizek fogyasztása), de közfogyasztásra, a teljes folyadékszükséglet fedezésére nem alkalmasak!

Ásványvízről akkor beszélünk, ha literenként 1000 mg oldott ásványi só van a vízben. Kánikulában, amikor az izzadsággal sok ásványi anyagot veszítünk, jó szolgálatot tehetnek, de rendszeres fogyasztásra nem javasoltak. Az 1000 mg / l alatti ásványi sót tartalmazó vizek már nem igazi ásványvizek (hiába van ráírva), de ha minőségük nem rosszabb, mint a csapvízé, akkor rendszeres fogyasztásra alkalmasabbak.

A palackozóknak 1995 óta van lehetőségük feltüntetni a palack címkéjén, hogy mikor javasolt az adott ásványvíz fogyasztása és mikor nem. Sajnos ezzel a palackozók nem igen szeretnek élni, mivel üzleti szempontból nem kedvezne, ha bizonyos fogyasztói köröket elveszítenének.
Az ásványvizek bakterológiai szempontból sem mindig tisztábbak az ivóvíznél (nem csak a forrásuk miatt), a palackozás során másodlagosan szennyeződhetnek.

Mit igyunk, ha szomjasak vagyunk?
Szomjoltásra legjobb a csapvíz és mértékkel fogyasztva az ásványvíz. Azok a folyadékok, melyek nem tartalmaznak koffeint, alkoholt, cukrot, édesítőszert vagy más mesterséges anyagot szintén alkalmasak erre a célra.
Az üdítők, cukrozott gyümölcslevek napi fogyasztása csak 2-3 dl mennyiségben javasolt (inkább ízűk miatt kedveltek, szomjoltásra alkalmatlanok).

Tippek 
  1. Igyunk minimum 8 pohár vizet egy nap!
  2. Ha „elfelejtek inni” típusúak vagyunk, akkor tegyünk jól látható helyre egy 1,5-2 literes üvegbe vagy kancsóba vizet! Amikor csak elmegyünk mellette, igyunk belőle!
  3. Fogyókúra során is figyeljünk a folyadékbevitelre, mivel a bőséges folyadékfogyasztás növeli az energia-leadást.
  4. Először igyunk egy pohár vizet, mielőtt „csak úgy” ennénk valamit. Sokszor valójában szomjasak vagyunk nem is éhesek.
  5. Ha éjszak ki kell mennünk a mosdóba, igyunk utána 1,5-2 dl vizet.
  6. Havonta váltsunk ásványvíz márkát, hogy egyik ásványi anyagból se vigyünk be túl sokat.
  7. Ásványvízből válasszuk a szénsavmenteset! Ez kíméli a gyomrunkat.
  8. Nagy melegben, hosszú utazásra mindig vigyünk magunkkal vizet!
  9. Kisgyermekeket, idősebbeket gyakran kínáljuk folyadékkal!
  10. Kisgyermekünk cumisüvegébe tegyünk vizet! Így csak akkor fog belőle inni, ha szomjas és a fogacskáit sem rongálja.

Kreisz Andrea




 
 
[ 5243 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x