Amit eszel, azzá leszel! Ma már a tudomány is ezt állítja!...
Címlap / Szépség-Egészség / Amit eszel, azzá leszel! Ma már a tudomány is ezt állítja!

Amit eszel, azzá leszel! Ma már a tudomány is ezt állítja!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-11-27

Testünk energia ellátása a sejtjeinkben végbemenő kémiai reakciók függvénye. Metabolizmus = anyagcsere: anyag-, energia- és információáramlás. Ennek zavaraiból jöhet létre a metabolikus szindróma. Szív érrendszeri betegségek, cukorbetegség, hasi lehízás. 

 

Rendezvénynaptár
Az utca embere szerint az anyagcsere a felszívódás és kiválasztás, de mit mond a szakember?
Henter Izabella dietetikus egészségügyi menedzser szerint amikor megkérdezzük az utca emberét, mi is az az anyagcsere, a következő válaszokat kaphatjuk: A táplálékkal felvett anyagok felhasználása és a felesleg kiürítése, az élő szervezetekben lejátszódó kémiai folyamatok, belső szabályozás, a test vegyi üzeme, az energia, amire a testnek szüksége van, változások a szervezetben… Mindezekből úgy tűnik, hogy az emberek fejében keveredik az emésztés, felszívódás és az anyagcsere fogalma. A helyes meghatározás a következő: Minden életjelenség kémiai folyamatokra vezethető vissza, és mindazokat a kémiai reakciókat, amelyek a sejtekben végbemennek, metabolizmusnak, anyagcserének nevezzük. Két fő fajtája van: az anabolizmus az építő, a katabolizmus a lebontó folyamatok gyűjtőneve. A lebontó reakciók általában energiát termelnek, míg az építő folyamatokhoz energiára van szükség. Az élő rendszerek fenntartásához a táplálékban rejlő kémiai energia felszabadítása és hasznosítása adja az energiát. Ennek kinyerése és pótlása szabályozottan folyik.



Metabolikus kisokos

A metabolikus kisokossal lehetőség nyílik arra, hogy felfedezzük a periódusos rendszert az állat és növényvilágban, másképpen szólva a kemotróf élőlények, közöttük az ember és a fototróf élőlények együttélését. Az energiaszükséglet számos külső és belső tényezőjének, napról napra változó, egyénenként eltérő mivoltát. Beszélünk az étkezést követő termogenezisről, ami függ az elfogyasztott étel minőségétől és mennyiségétől, valamint a fogyókúrákban betöltött szerepéről. Utánajárunk a jo-jo hatásnak. Lerántjuk a leplet a zsírpárnák növekedésének törvényszerűen bekövetkező okairól. Nyomába szegődünk egy sonkás szendvicsnek, és a sejtszervekben felkutatjuk a még fellehető részeit. Megbizonyosodunk arról, hogy szervezetünk hogyan tartja a normál tartományban többek között a vércukor-, kalciumszintet és biztosítja a sav bázisegyensúlyt. A szabályszerűségek ismerete hasznos dolog, hiszen segítségükkel könnyebb eligazodni a sokféle életelixír, csodaszer, módszer, mindenre jó termék dzsungelében. Időt és figyelmet szánva az amúgy riasztónak tűnő kémiai folyamatokra, világunk csodálatos mivoltában is gyönyörködhetünk.

Amerikai kutatók szerint napi egy üdítő elfogyasztása már 50 százalékkal növeli a metabolikus szindróma kialakulásának veszélyét.

HarmoNet tipp: Sörhas miatt súlyos egészségügyi problémák. Te, hogy állsz vele? Mérd meg! >>

Mi az a metabolikus szindróma?

A metabolikus szindróma (inzulin rezisztencia szindróma) néven jelzett tünetcsoport, amelyre jellemző az elhízás, magas vércukorszint, magas vérzsírszint és magas vérnyomás. Ezek együttes jelenléte megnöveli a koszorúérbetegség, stroke, cukorbetegség kialakulásának esélyét. Az érelmeszesedés folyamata is felerősödhet, inzulin rezisztencia esetén. Ekkor tulajdonképpen az artériák fala megkeményedik és megvastagodik.

A metabolikus szindróma kockázati tényezői
A metabolikus szindróma diagnózisát akkor lehet konkrétan kijelenteni, amikor az alábbi tényezők közül legalább három jelen van: elhízás (centrális, ún. alma típusú illetve sörhas) kóros vérzsír-összetétel (alacsony HDL-koleszrein, emelkedett triglicerid, magas LDL) magas éhgyomri vércukorszint, magas vérnyomás.



HarmoNet tipp:
Tisztább kép: Étvágy és elhízás - mi a kapcsolat? >>

Megelőzés, avagy mit tehetünk?

A szokásos ma már divatosan hangzó mozgás, sport , táplálkozási szokások megváltoztatása itt is érvényes. Tehát érdemes odafigyelni táplálkozásunk harmonikus összetételére és a rendszeres mozgásra, fizikai aktivitásra, mégha csak napi fél óra séta az is nagyon sokat számíthat. Dietetikusok, azt javasolják, hogy inkább többször keveset együnk, mint nap 2szer 3szor nagy mennyiséget. Ugyanis a nagy mennyiség elfogyasztásával megterheljük a szervezetünket, és a cukorháztartás megugrik. Az egyensúly pedig fontos, a folyamatos energia ellátáshoz. Mozgásban fogyás és erőnlét fejlesztés céljából aerob jellegű tevékenységet javasolnak az orvosok. A közepes, de emelt pulzuszámon végzett edzés tartozik ide. A váltott tempójú megterhelés, azaz a magas pulzusszámon végzett mozgás éhséget generál szervezetünkben, és ha nem tudjuk megállni utána, hogy ne faljunk fel mindent a hűtőből, akkor inkább ezt a mozgás fajtát ne végezzük. Illetve olyan esetben javasolt, ha régóta rendszeresen sportolunk. Ilyen mozgás pl. a squash, de néhány aerobik edzésfajta is ide sorolható.

További információk >>

Szerkesztő: E. M. & F. K.


Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 5745 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
 




x