Sport áldott állapotban. Szabad?
Címlap / Szépség-Egészség / Sport áldott állapotban. Szabad?

Sport áldott állapotban. Szabad?

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-06-30

A tudomány a mai napig nem tud pontos adatokkal szolgálni, hogy mi a terhelés felső határa a várandós anyák számára. Arról viszont biztos képet lehet alkotni, hogy mik a korlátok, és mik a lehetőségek? Lássuk! 

Élettani változások
A terhességet mindenki másképp éli meg, mégis az élettani változások, minden nőben hasonlóképp zajlanak le. A cél a magzat oxigén, tápanyag ellátása, és védelme. 

A szív- és érrendszer működésében a változások már a hatodik héttől megfigyelhetők, mely a várandóság végére akár 15 ütés/perccel is megemelheti a pulzust. A keringő vér térfogata is nő, tehát a vér hígul. A tápanyagok így könnyebben jutnak el a magzatig. A vér mennyiség növekedésével a vérnyomásnak is emelkedni kellene. Azonban a különböző hormonok hatására ez csökken, így az ájulás veszélye nő, főleg hirtelen felállás esetén. Célszerű ezért ébredés után először csak felülni, pár mély levegőt venni, és csak ezután felállni. 

A légzőrendszer is változásokon megy keresztül. A tüdő akár kétszer annyi oxigént is képes felvenni. Azonban ez nem jár légzés szám emelkedéssel. 


A relaxin hormon hatására az izületi szalagok fellazulnak, és a porc összetételében is változások jönnek létre. Az anyai pocak növekedésével a test súlypontja eltolódik, ennek hatására a hát deréktáji szakaszán úgynevezett nyíró hatás léphet fel. Emiatt gyakoriak a derékfájások. A testsúlynövekedésével érthető módon mozgáskoordinációs problémával is kell számolni.

Fontos rizikofactor még a testhőmérséklet. A magzatra káros határt 39,2 ºC-ban határozták meg. Vizsgálatok során azonban megállapították, hogy a magzat hőmérséklete még extrém körülmények közt sem érte el ezt a szintet. Összességben elmondható, hogy a várandós anyák hőszabályozása jobban működik. 

Sportágválasztás
A sportágválasztásnál főleg az előbbi változások, kockázati tényezők figyelembe vétele ajánlott.

Az legelfogadottabb sportág az úszás, mely szinte minden izmot megmozgat, miközben a víz tehermentesíti a testet, véd a rázkódástól. Az úszás addig űzhető, míg a méhszáj zárt. Az egyetlen veszélyt az uszodák nem éppen steril környezete idézi elő, hiszen az itt előforduló gombák nagymértékben csökkenthetik a kismama immunrendszerének védekező képességét.

A másik kedvelt mozgásforma a szobakerékpározás. Itt illetve minden sportban a javasolt legnagyobb terhelés a nyugalmi pulzusszámhoz képest plusz 70%-nál van. A maximális időtartamot 30-40 percnél állapították meg. A gyakorlatokat célszerű kis szünetek közbe iktatásával végezni, a pihenőkben ügyelni a folyadékpótlásra, kerülendő a kimelegedést.

Léteznek olyan tornák, jógafoglalkozások, amelyek kifejezetten kismamák számára szabták, ezek sajátos elemekből állnak, védve a résztvevőket a káros hatásoktól. Különösen eredményesnek tartják a vízben végzett aerobik edzéseket. Bár a tornák alatt mindenki szakértők kezei alatt sajátítja el a gyakorlatokat, nagyon fontos kerülni a préseléssel, rázkódással járó gyakorlatokat. 

Előnyök
A megfelelő mennyiségű, intenzitású  edzés még azon nők számára is előnnyel jár, akik terhességüket megelőzendő nem sportoltak, ülő életmódot folytattak. Tanulmányok igazolták, hogy aktívéletet élő állapotos nők körében alacsonyabb a magas vérnyomás, cukorbetegség kialakulásának veszélye. A mozgásszervi problémák előfordulási esélye, de a visszerek kialakulása, és az elhízás mértéke is csökken. Sportot végző nők körében a koraszülés előfordulása kisebb, de a mozgás segít a pszichés állapot javításában is.



Ellenjavallatok

A lehetőségek felsorolása után mindenképp szót kell ejteni a kockázatokról, kizáró tényezőkről. Kerülni kell a savasodással járó, tehát anaerob zónában végzendő gyakorlatokat. Extrém, küzdősportokat, labdajátékokat, lovaglást, súlyemelést.

A veszélyes rázkódással, préseléssel járó sportok mellett vannak kóros állapotok, szövődmények, amelyek ellenjavallatot képeznek. Ezek közül a leggyakoribbak: a szívbetegségek, szívritmuszavarok, tüdőbetegségek, magas vérnyomás, visszérgyulladás, ikerterhesség, fenyegető koraszülés, méhlepény rendellenesség, embólia veszélye. 

Bár az orvostudomány minden segítséget megad, ahhoz hogy optimális terheléssel végezzük a gyakorlatokat, a legfontosabb mégis az hogy figyeljen oda mit mond a teste. Ha pihenni kíván, akkor pihenjen. Mielőtt mozogni kíván kérdezze meg orvosát edzőjét, biztosan tanáccsal tud szolgálni önnek a megfelelő választáshoz.

Lanczkor Tamás András

Képek:
piqs.de: Ivko and Ruth Maksimovic - Baby
piqs.de: Bonbon - pregnant warrior double sword 2
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 4777 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x