HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2018-04-25
Címlap / Szépség-Egészség / A terepfutás

A terepfutás

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2018-04-25

A futás csodálatos világán belül a terepfutás különleges helyet foglalt el. Több sportágnak is jellemzője: a mezei futás, hegyi futás, triatlon, öttusa, tájfutás sportágak űzői természeti környezetben hódolhatnak szenvedélyüknek. 

 

Rendezvénynaptár
A futás csodálatos világán belül a terepfutás különleges helyet foglalt el. Több sportágnak is jellemzője: a mezei futás, hegyi futás, triatlon, öttusa, tájfutás sportágak űzői természeti környezetben hódolhatnak szenvedélyüknek.

A futásról sokhelyütt olvashatunk nagyon sokféle megközelítésben. Függetlenül attól, hogy ezek az írások az egészségükért vagy a világcsúcsokért futók számára készültek, egyben megegyeznek, nem – vagy csak elvétve – beszélnek a futómozgást befolyásoló környezeti tényezőkről!

Pedig a terepfutás, alapvető hasonlósága ellenére, sok mindenben különbözik az atlétikai futástól. Ebben a fejezetben ezeket a tényezőket gyűjtjük csokorba.

Hasonlóságok és különbségek az atlétikai futás és a terepfutás között

A futás közben érvényesülő törvényszerűségek.

A terepen futó sportoló mozgását is ugyanazok a törvényszerűségek határozzák meg, mint az atlétákét. Ezek szerint:

„A futó a haladás érdekében a talajon támaszkodáskor (támaszfázis) tud erőhatást kifejteni, tehát kiemelkedő jelentősége mindig az elrugaszkodó láb munkájának van. Az erőkifejtés optimális lehetőségét a lendülő végtagok megfelelő mozgatásával lehet előkészíteni és elősegíteni. Ehhez a törzs tartását és a végtagok lendítését végző izmok és azok antagonistáinak együttes koordinált működése szükséges. Futás közben le kell győzni az előrehaladást gátló erőket” (Koltai).

A levegő ellenállása

A testfelület nagyságától és alakjától, továbbá a levegő és a futó közti sebesség különbségének négyzetétől függ, s mindez azonosan hat terepfutóra és atlétára. (Légsűrűség – tengerszint feletti magasság.)

Az atléták „abszolút mércéihez” (világcsúcs, egyéni csúcs stb.) viszonyítva kevésbé sújtja a terepfutót az a tény, hogy többnyire relatív, az éppen rajtoló mezőnyhöz mérhető a teljesítménye. (Szélerősség hatása a teljesítményre.)

Az ízületek mozgatásához, esetleg azok elégtelen mozgékonyságának legyőzéséhez szükséges erő

A terepfutás átlagsebessége kisebb az atlétikai futásnál. Első megközelítésre azt a megállapítást tehetjük, hogy a mozgás kiterjedése, az ízületi elmozdulások szűkebb ívűek, így az ízületi mozgékonyságnak kisebb a jelentősége, mint a futóatlétáknál.

Ugyanakkor azonban ellenkező következtetést is levonhatunk, ha a terepfutás közben adódó kényszerítő helyzeteket, akadályokon való túljutást elemezzük az ízületi elmozdulások szempontjából.
A terepfutó számára az előbbiek alapján előnyös az ízületi mozgékonyság, ugyanakkor az ízület feszesen tartása is szükséges a terepen előforduló, nem mozgásirányba ható, sérülésveszélyes erők ellenében.

A nyújtó-lazító célú edzések terepfutók esetében elsősorban az izomzatra irányulhatnak!

Az antagonista izmok, izomcsoportok felesleges feszüléséből és nem megfelelő ellazulásából származó ellenállások

„A változó funkciók nem megfelelő összhangja fékező hatásként jelentkezik” (Koltai).

Az atléta futása azonos körülmények között zajlik, így a ciklikus ismétlődés térbeli, időbeli és dinamikai vonatkozásban egyaránt könnyen megvalósítható.

Ezzel szemben a terepfutó változó körülmények között, egymástól elkülöníthető terepszakaszokon, változó feltételek mellet fut. Még az azonos terepszakasz is szinte lépésről lépésre sajátos alkalmazkodást igényel.

Az elrugaszkodáshoz sokszor a kísérőizmok működésére van szükség, ezért nem biztosítható teljesen az előremozgást létrehozó izmok antagonistáinak kikapcsolása. A talajfogásban is részt vesznek olyan izmok a terepfutásnál, amelyek működtetésére az atlétáknak nincs szüksége.

Ennek ellenére a terepfutó is arra törekszik, hogy a lehető legkevesebb antagonistát, a szükséges legrövidebb ideig működtessen, és ezzel mozgása azonos ciklusokban érvényesüljön, azokban az esetekben, amikor a terepfutó akadályokon jut keresztül, a futástól eltérő mozdulatokat, mozgásokat hajt végre, amelyek gyakorta széles terjedelműek. Ezekhez szükséges az izmok „tartalék” lazasága – nyújthatósága, illetve az összehangolt mozgásszabályozás.

A forgási, tehetetlenségi ellenállás

Impulzus, impulzusmomentum.
Minden testnek a mozgásváltozással szemben ellenállása, tehetetlensége van. A ciklikusan ismétlődő mozgásokban a (forgási középpont körüli) mozdulatok takarékos energiamozgósítással követik egymást. A terepfutásban olyan kényszerhelyzetek adódnak, ahol az élettanilag – biomechanikailag gazdaságos ciklusok átrendeződnek. A terephez való alkalmazkodás úgy jön létre, hogy a térbeli –időbeli – dinamikai paraméterek változnak (akár lépésről-lépésre), biztosítva ezzel a térnyerő lendítéseket, az energikus fellépéseket, vagy éppen a lendülő tagok célszerű visszafogását.

Az atlétikai futásokhoz képest új, forgómozgással járó helyzetek adódnak a terepen pl. átugrások, szökkenések, leugrások, megcsúszások. A levegőben végzett mozdulatokkal az egyensúly tartása és a biztonságos talajfogás a cél, a létrejött forgás befolyásolása mellett. (Szélességi tengely körüli forgások.)

A hossztengely és a mélységi tengely körüli forgás is előfordul, pl. lefelé sodródás, megbotlás, megcsúszás esetében. Ezek a helyzetek többnyire azonnali korrekciót igényelnek. A további, futás közben érvényesülő törvényszerűségeket a terepfutó mozgásának elemzésével együtt, a jellemző esetek leírásánál említjük.

Szerző: Dosek Ágoston, a Magyar Testnevelési Egyetem tanára

ERDŐK, HEGYEK SPORTJAI – Szerkesztő: Dosek Ágoston
Magyar Tájékozódási Futó Szövetség, 1997.




 
 
[4349]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x