Ősszel is fitten: a legjobb ízületkímélő mozgásformák...
Címlap / Szépség-Egészség / Ősszel is fitten: a legjobb ízületkímélő mozgásformák a hideg napokra

Ősszel is fitten: a legjobb ízületkímélő mozgásformák a hideg napokra

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-11-30

Ahogy egyre hűvösebbé válik ősszel az idő, úgy lesz egyre nehezebb rávenni magunkat a mozgásra. A hidegben ráadásul a sérülések esélye is megnőhet, ha nem szánunk elég időt ízületeink és izmaink megfelelő bemelegítésére edzés előtt. Elég egy rossz mozdulat, és akár hetekig vagy hónapokig is el kell búcsúznunk a sporttól. A fájdalom azonban a hétköznapokat is megkeserítheti. Az alábbiakban így ahhoz adunk hasznos tippeket, hogyan gondoskodhatsz ízületeid védelméről és melyek azok a mozgásformák, amiket még hidegebb időben is bátran végezhetsz.  

 

Rendezvénynaptár
 Ezért különösen fontos ízületeid védelme a hidegben


A hideg idő több szempontból is károsan hathat ízületeink egészségére. Ilyenkor hajlamosak vagyunk több időt otthon tölteni, tehát kevesebbet mozgunk, ami az ízületek betokozódását, a vérkeringés csökkenését is okozhatja. Szervezetünkben ezáltal felszabadulhatnak azok a salakanyagok, melyek ízületi fájdalomhoz és gyulladáshoz is vezethetnek.

A hideg hatására hirtelen csökkenő légnyomás a másik jellemző ok, ami az ízületi tok kitágulását, feszülését eredményezheti. Ez egyrészt kellemetlen érzéshez vezet, másrészt sérülékenyebbé teszi az ízületet a külső hatásokkal, sérülésekkel szemben.

A nedves, hűvös időjárás ezenkívül kevesebb vízfogyasztáshoz, így kiszáradáshoz vezethet. Mivel az ízületek rugalmas anyaga és a benne található folyadék arra hivatott, hogy csökkentse a csontvégek egymáson való súrlódásának hatását, a kiszáradás komoly veszélyt jelent rájuk nézve.



Milyen ízületkímélő mozgásformákkal maradhatsz fitt a hideg hónapokban?

Ha gondok vannak az ízületeiddel, esetleg túl vagy már egy csípő- vagy térdprotézisen, vagy a hidegben kerülnéd a megterhelő, szabadtéri sportokat, adunk pár tippet ahhoz, hogy fitt maradhass.

A mindent átmozgató úszás


A medence hideg vize elsőre nem tűnhet túl vonzónak, és ha komoly ízületi panaszaid vannak, érdemes előtte egyeztetni a kezelőorvosoddal is. Az olyan sportokkal ellentétben, mint a futás vagy az aerobik, úszás közben a víz felhajtóereje miatt sokkal kisebb testsúlyt kell mozgatnunk. Ezáltal jelentős terhelést veszünk le ízületeinkről, miközben élvezhetjük a kardio edzések minden előnyét.

Az úszás kiváló hatással van a szervezetre. Képes átmozgatni teljes testünket, amivel mobilizálhatja az egész napos ülőmunka vagy a mozgásszegény életmód miatt beállt izmokat és ízületeket. Serkenti a vérkeringést, így hozzájárul a szív és érrendszer egészségéhez. Emellett a légzést is pozitívan befolyásolja, hiszen javítva a tüdő oxigénfelvevő kapacitását.

Vízi fitnesz azoknak, akik egy kis akcióra vágynak


Ha nem szeretnél teljesen lemondani a pörgős aerobik edzésekről, a hideg időszakra jó alternatíva lehet a vízi fitnesz is. Ebben az esetben is érvényesül a víz jótékony hatása, amelynek köszönhetően egyes kutatások szerint csupán testsúlyunk 10%-a nehezedik ízületeinkre. A víz ellenállása ugyanakkor jóval nagyobb, mint a levegőé, így kezdőként érdemes lehet egy visszafogottabb, lassabb edzést választani.

Annak érdekében, hogy biztosan ne terheld túl magad, szoktasd hozzá izmaidat lassan a fokozott megterheléshez!

Keleti mozgásformák az izmok és ízületek egészségéért


A jóga és a tai chi kiváló mozgásforma a hűvösebb őszi-téli hónapokra. Ha van hozzá elég helyed és ismered az alapvető gyakorlatokat, akár otthonról sem kell kimozdulnod ahhoz, hogy élvezhesd jótékony hatásaikat. Ezenkívül részt vehetsz online vagy élő jógaórákon is, ahol az oktató segít a mozdulatok helyes végrehajtásában és segítséget is kérhetsz tőle egy-egy mozgásszervi problémát illetően.

Fontos leszögezni, hogy jóga és jóga között is van eltérés. Válassz olyan típust, ami megfelel az egészségi állapotodnak és az állóképességednek! Kezdőknek például jó választás lehet a hatha jóga, ahol statikus testhelyzetek és légzőgyakorlatok segítségével lazíthatod el a tested és az elméd. A tai chi hasonló hatással bír, a kitartott pozíciók helyett azonban nagyobb hangsúlyt kap a folyékony mozgás.

Hogyan gondoskodhatsz ízületeid védelméről és megfelelő működéséről?

Elsősorban fontos minél hamarabb észrevenni az esetleges bajt, és megkezdeni a szükséges kezeléseket. Ez jelentheti a végtag pihentetését, gyógyszeres kezelést, súlyos porckárosodás esetén pedig akár protézis beültetését is. Időskorban a porc kopásos megbetegedéseinek különösen ki vannak téve a csípő- és térdízületek, azonban térdprotézis beültetésével és megfelelő mozgásterápiával visszanyerhető az egészségünk.

Támogathatod ízületeid egészségét minőségi táplálékok segítségével is. Jó hatással van az ízületekre például a spenót, a dió, a piros bogyós gyümölcsök, a szőlő és a brokkoli, valamint a tengeri halak is. Ezek mind olyan antioxidánsokat és hasznos zsírokat tartalmaznak, melyek csökkentik a szervezetben lévő gyulladást és hozzájárulnak a porcok rugalmasságának megőrzéséhez.

Minél nagyobb figyelmet szentelsz ízületeid védelmének, annál nagyobb eséllyel úszod meg a hideg hónapokban kifejezetten gyakran jelentkező sérüléseket. Csak támogasd a szervezeted megfelelő ásványi anyagokkal, és válassz olyan mozgásformát, ami leveszi a terhelést az ízületeidről!



Képforrás: Canva Pro adatbázis.



(X)
 
 
[ 552 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
 




x