A Marhaszívűek agyament Kapitánya: Captain Beefheart
Címlap / Boldog szülinapot / A Marhaszívűek agyament Kapitánya: Captain Beefheart

A Marhaszívűek agyament Kapitánya: Captain Beefheart

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-07-07

Még Frank Zappánál is agyamentebbnek mondható, pedig az már nagy szó. A szürreális kollázs-rock-zene zászlóvivőjének tekintették. De mit is várhat az ember egy olyan művésztől, aki magát Captain Beefheartnak, Marhaszív Kapitánynak nevezi? 

 

A név viselője, Don Van Vliet január 15-én ünnepli 68. születésnapját. 

A harcsabajszú, pamacs-szakállú, réveteg szemű, kaliforniai születésű muzsikus-költő-képzőművész, akinek keménykalapját az egyszeri vadnyugati bárzongorista is megirigyelné, tehetséges festőnek és szobrásznak indult, de kamaszkorában elhódította a blues, a modern dzsessz. Már tizenévesen összefutott Frank Zappával, és a két sajátos világlátású fiatalember közös zenélésre adta a fejét - kevés sikerrel. Először akkori slágerek paródiájával próbálkoztak, az egyik dal, majd az ebből született, meg nem valósult filmforgatókönyv címében jelent meg először a Captain Beefheart név. Legközelebb 1963 körül találkoztak, amikor Zappa éppen ütősökre és biciklivázra írt darabjával próbálkozott. Néhány  lemezfelvételük is készült, ezeket a 80-as években adták ki gyűjtők számára.

1964-től már párhuzamosan alakult pályájuk: Zappa  megalakította a Mothers Of Inventiont, a Kapitány pedig létrehozta az ugyancsak gyakran változó összetételű Magic Bandjét.



Első két  albumát, a Safe As Milket (1967), amelyen a világzene későbbi mentora, Ry Cooder gitározott,  és az egy évvel később megjelent Strictly Personalt  az amerikai underground kritika az új avantgard  irányzatok referenciájaként jelölte meg: Van Vliet ugyanis minden létező zenei szabályt felrúgva "ragasztotta egymáshoz" a blues, a  dzsessz, a musical és más műfajok elemeit, mintha beleszórta volna az egyes elemeket egy kalapba, és aztán kiborított volna egy kész kirakós játékot. Mindehhez járult a Kapitány egészen sajátos hangja, amely ugyanolyan önkényesen ugrált az oktávok között, a Howlin' Wolf-ra emlékeztető mély, rekedt üvöltéstől a falzettig, mint ahogyan a hangszerek a ritmusok, a stílusok között, valamint agresszív szájharmonika-játéka is.

Munkássága nagy hatást gyakorolt később Tom Waits-re, aki az 1983-as Swordfishandtrombones című albumától szinte örökösévé vált, a punkokra, de ihletését felfedezhetjük a magyar alternatív rock legjobbjainak zenéjében is az A.E.Bizottságtól a Tudósokig. Legnagyobb rajongói között van Woody Allen, és a meghökkentő filmjeiről ismert David Lynch is. A Kapitány nyilatkozataival is hozzájárult a mítoszhoz. Például a Stricly Personallal kapcsolatban azt hirdette, hogy nem aludt egy évig, majd ezt követően egy 24 órás alvás alatt álmodta meg az egész lemezt, amelynek második, élő fele Mirror Man címmel 1971-ben jelent csak meg.

 

Captain Beefheart legjobb évei nem véletlenül estek egybe példaképe, Ornette Coleman pályájának csúcspontjával, aki a free-dzsesszben hasonló  szélsőséget képviselt. Az ő hatására támadta meg a különbözü szaxofonokat és basszus klarinétot is. Igazi mesterművének az 1969-es dupla Trout Mask Replicát tartják - producere Zappa volt - egyike azoknak a  híres lemezeknek, amelyen minden úgy szólal meg, ahogyan elsőre felvették. Ennek a 28 darabból álló zenei szentségtörésnek, nemcsak zenei hatásai követhetetlenek, hanem szövegeinek utalásrendszeréhez is komoly előtanulmányok szükségesek, mert gondolatkörében ott van a zenetörténet, az amerikai politikai élet, a II. világháborús Holokauszt, mindez szójátékokkal és metaforákkal tarkítva.

Egy amerikai kritikus szerint a Trout Mask Replica első hallásra unalmas, másodikra már izgalmas, harmadikra pedig az ember már ott tart, hogy sajnálja, amikor vége szakad. Egy másik a lemez hatását elsősorban szellemiségében tartotta fontosnak. Kétségtelen, hogy a rock (?) keretein belül, Zappát leszámítva, a kortársak közül ennyire meghökkentő módon talán csak a King Crimson keresett és talált új utakat. John Peel, a legendás brit rádiós, akinek megszállottsága révén a lemez a brit lemezlisták 21. helyéig jutott, nem kevesebbet állított róla, mint azt, hogy "ha a populáris zenében készült már műalkotás abban az értelemben, ahogyan azt a művészek értik, akkor a Trout Mask Replica az". A lemezt a Rolling Stone minden idők legjobb 500 albumáról összeállított listáján az 58. helyre rangsorolta.

Ugyanebben az évben szerepelt a Kapitány Zappa szintén korszakalkotó Hot Rats című instrumentális lemezén, az egyetlen vokált tartalmazó dalban, a Willy The Pimp-ben énekelt. Beefheart maga festette a lemezborítókat, amelyek önállóan is megállták helyüket - ha már a szülei elutasították annak idején, hogy ösztöndíjat adjanak neki egy képzőművészeti főiskolán.

A 70-es években megindult kommercializálódás nem kedvezett az olyan öntörvényű művészeknek, mint a Kapitány és nem vállalt olyan média- és politikai botrányokat sem, mint szarkasztikus természetű barátja. 1975-ben ismét Zappa  segített neki, közös lemezt készítettek Bongo Fury címmel. Ugyancsak együtt vették fel a már csak Zappa halála után, 1996-ban megjelent The Lost Episodes és a The Mystery Disc anyagát. Bár a  Magic Band albumai (The Spotlight Kid, Unpersonnaly Guaranteed, Shiny Beast, Doc At The Radar Station....) továbbra is érdekesek voltak, de Van Vliet lassan belefáradt a szélmalomharcba. Előbb elvonult meditálni a Mojave-sivatagba, - itt örökítette meg őt egy híressé vált fotón Annie Leibowitz - majd 1982-ben visszavonult a zenéléstől. Utolsó lemeze az Ice Cream For Crow volt, amelynek címadó dalához klipet is készített, ezt azonban az MTV elutasította.

Azóta több  verseskötete jelent meg - persze ezek sem "hagyományos" versek, inkább a dadaizmus és a szürrealizmus világát hozzák vissza - rendszeresen kiállítja a Munch és a korai Picasso hatását tükröző rajzait, festményeit Amerikában és Európában, immár csak Don Van Vliet néven. Mindezek olvashatók/láthatók a www.beefheart.com honlapon. A legutóbbi hírek szerint szklerózis multiplexben szenved - ezt  még a Peel közreműködésével 1994-ben készült BBC-dokumentumfilm vetette fel - de az egész életében félénk, szemérmes művész soha nem nyilatkozott egészségi állapotáról. Barátai szerint nem vágyik másra, csak nyugalomra, feleségével, macskájával és vásznaival. Ő már elvégezte, ami a zenében dolga volt.

Rhythm-and-Love 

 

  

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 1148 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x