Tanuld meg eladni magad az állásinterjún is!
Címlap / Karrier / Tanuld meg eladni magad az állásinterjún is!

Tanuld meg eladni magad az állásinterjún is!

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-19

Ha jártál már állásinterjún, akkor biztosan vissza tudsz emlékezni arra, hányszor volt olyan eset, amikor teljesen egy hullámhosszon voltál az interjúztatóval, vagy éppen ellenkezőleg: végig feszültség vibrált a levegőben. A tapasztalataid, a képességeid teljesen alkalmassá tettek volna a pozíció betöltésére, és magad is úgy érezted, te lettél volna a munkára legalkalmasabb jelölt. Mégsem téged választottak. Ez vajon miért lehet? Tehetsz-e ez ellen valamit, és ha igen, mit?  

A válasz: szimpátia és emberismeret

Ha már gyakorlott pályázó vagy, akkor pontosan tisztában vagy azzal, hogy egy interjúra a lehető legjobban fel kell készülnöd magadból, a munkatapasztalataidból, illetve abból a cégből, ahova készülsz. Ilyenkor nem csak információkat gyűjtesz, de végiggondolod azokat a kérdéseket is, melyekkel az interjú során szembesülhetsz, és azokra megpróbálod megfogalmazni a helyes válaszokat is.

Emellett azonban célszerű elgondolkodnod azon is, hogy az interjúztató személyében vajon milyen emberi típust ismerhetsz fel. A „közös kémia”, vagyis kölcsönös a szimpátia alapja az lesz, hogy képes leszel-e emberileg is ráhangolódni a beszélgetőpartneredre. A szakmai rátermettséged és kompetenciáid mellett ugyanis ez lesz a legfontosabb döntő tényező.

Azokat az embereket tartjuk szimpatikusnak, akik hasonlóak hozzánk, akikkel félszavakból is megértjük egymást, akikről úgy érezzük, a mi nyelvünkön beszélnek. Ha a Te típusod az interjúztatód típusával azonos, akkor nem lesz nehéz dolgod, mert félszavakból is érteni fogjátok egymást. Ha azonban a szemben ülő fél típusa teljesen eltér a sajátodtól, érdemes megtanulnod az Ő kommunikációs nyelvét, és ha sikeres akarsz lenni, célszerű lesz a saját nyelvén szólnod hozzá.

A beszélgetőpartnered típusának felismerésekor nem árt, ha rendelkezel némi emberismerettel. Bár amikor szóba elegyedtek ösztönösen is alkotsz valamilyen képet róla. Létezik azonban egy rendszer, a neve Enneagram, amely segít neked abban, hogy kicsit strukturáltabban lásd át a különböző emberi típusokat.


Ez eredetileg 9 különböző emberi típust különböztet meg annak alapján, hogy milyen belső motivációkat követnek, vagy milyen magatartásmintákkal reagálnak az egyes helyzetekre. Az egyszerűség kedvéért a 9 típusból most 4 csoportot alkottunk, ők lesznek azok, akikkel legjellemzőbben találkozhatsz az állásinterjú során, és melyek közül az egyiket nagy eséllyel ismerheted majd fel a beszélgetés során is.

Rendszerezzük a típusokat!

1. Dinamikus típus: az ebben a típusba tartozó interjúztató nagyon könnyen teremt jó hangulatot a beszélgetésnek. Sokszor előfordul, hogy a kezdeti feszültséget egy-egy viccel oldja. Magától értetődően alakít ki közvetlen hangnemet, sokszor ő az, aki felajánlja a tegeződét – mondván, hogy így úgyis egyszerűbb. A vele való beszélgetés tempósan, gyorsan zajlik, barátilag közelít az egyes kérdésekhez. Az interjú forgatókönyve rugalmas, érezhető, hogy nem egy előre leírt sablont követ. Gyakran megesik, hogy saját élményeivel és tapasztalataival is színesíti a beszélgetést. Ennek a típusnak egyéni motivációi között első helyen szerepel a versengés, a siker és az elismerés megszerzése, ezért jellemzően az egyéni sikereidről, érdemeidről, kimagasló eredményeidről fog kérdezni. Ha ezek mentén vezeted saját bemutatkozásodat, akkor ezzel biztosan szimpátiát keltesz, és azok közé kerülsz, akikre később is emlékezni fog.

Számára az önmarketing a világ legtermészetesebb dolga, így ha ezt a típust véled felfedezni interjúztatódban, szerénység nélkül büszkélkedhetsz egyéni sikereiddel, elért eredményeiddel, szakmai díjaiddal. 
 
2. Elemző típus: jóval hűvösebb és távolságtartóbb a fent bemutatott Dinamikus típusnál. Ő egészen biztosan nem fog tegeződét felajánlani, és a vele való beszélgetés is mindvégig hivatalos jellegű lesz. Egy előre meghatározott forgatókönyv és logikai szerint teszi fel Neked a kérdéseket, a válaszokat pedig korrektül jegyzeteli. A személyeskedést és a magánjellegű kérdéseket teljes mértékben kizárja a témák közül. Elvárja, hogy kérdéseire pontos, korrekt, sallangoktól és mellébeszéléstől mentes, rövid válaszokat adj, a témától való elkalandozást nem tolerálja jól.

Az Elemző típus motivációi között látható, hogy első helyen a pontosság, a kiszámíthatóság és a következetesség szerepel, ezért ha ezt a típust véled felfedezni beszélgetőpartneredben, célszerű a bemutatkozásodat röviden, lényegre törően megtenni, méghozzá a kompetenciák és munkakörök, az adatok, számok, referenciák és bizonyítékok mentén.

3. Humán típus:
kedves, barátságos beszélgetőpartnered lesz. Nem ritka, hogy kávéval és aprósüteménnyel kínál meg a beszélgetés előtt. Fontos számára, hogy az előttetek álló másfél-két óra alatt kényelmesen, relaxáltan, jó hangulatban érezd magad. Ha látja rajtad, hogy nagyon izgulsz, mindent elkövet, hogy ezen túl tudj lépni, és nyugodt hangulatban induljon a társalgás. A vele való interjú ezért leginkább egy kötetlen hangulatú baráti beszélgetés lesz, lassú, kimért, ráérős tempóban. Az ő célja az, hogy a szakmai oldalad mellet az emberi oldaladra is rálátást nyerjen, és a lehető legjobban megismerjen Téged, nem csak mint potenciális jelöltet az adott állásra, hanem mint embert is. Kevesebb kérdést fog feltenni, mint a fenti két típus, és a kérdések nem biztos, hogy egy meghatározott logika alapján épülnek egymásra. Leginkább arra lesz kíváncsi, hogy hogyan oldottál meg emberileg bizonyos helyzeteket, hogyan jöttél ki másokkal (pl. kollégáiddal, főnökeiddel, ügyfeleiddel), vagy milyen minőségű kapcsolatokat alakítottál ki magad körül.

A Humán típus egyéni értékrendjében első helyen az emberek szerepelnek, valamint az elfogadás  és a kényelmes, békés, konfliktusmentes élet. Ezért a bemutatkozásodból is érdemes ezeket a területeket domborítani.

4. Diktátor típus: a HR területen ez a típus elég ritka, bár Diktátor szerepet az interjúztatók gyakran alkalmaznak akkor, amikor stresszinterjút is építenek a beszélgetésbe.  Ilyenkor az interjúztató igyekszik Téged nehéz helyzetbe hozni: provokál, sérteget, személyeskedik, becsmérli eredményeidet, vagy kritizálja a munkádat. Ezt kizárólag abból a célból teszi, hogy kiderítse, hogyan viselkedsz stresszes, vagy kiélezett helyzetben. Ha csupán egy tesztről volt szó, ezt meg fogod tudni az interjú, vagy a blokk végén. Ha azonban a beszélgetés egészére jellemző ez a fajta személyre menő, provokatív hangulat, akkor jó eséllyel egy Diktátor típussal állsz szemben. Ilyenkor az a legmegfelelőbb kommunikációs stratégia, ha nem veszed magadra ezeket a kérdéseket, hanem hidegvéredet megőrizve nyugodtan, röviden, tömören válaszolsz, a személyedet érő támadásokat meg egyszerűen meg sem hallod, hanem elengeded a füled mellett.

A Diktátor típus a kemény, kompetens, határozott beszélgetőpartnereket szereti. Egyáltalán nem tolerálja a mellébeszélést, vagy a lódítást, és célja, hogy a munkára való alkalmasság mellett emberileg is próbára tegyen – ezért él gyakran a provokáció estközével. Ha ezt a típust látod az interjúztatódban jó, ha a bemutatkozásodat rövidre fogod, határozottan viselkedsz, és a lényegi információkra szorítkozol.

Hogyan beszélj az egyes típusokkal?  
Egy konkrét példán keresztül mutatjuk be Neked, hogy hogyan kell kommunikálni az egyes személyiségtípusokkal. Tegyük fel, hogy a jelenlegi munkahelyeden újságíróként dolgozol, írásaid az online médiában jelennek meg. Cikkeid hatására a megjelenés napján az oldal látogatottsága átlagosan 15%-kal emelkedik a napi statisztikákhoz képest. A csapatban Te vagy a legjobb, magasan vezeted az olvasottsági listát.

Hogyan célszerű ezt kommunikálni az egyes típusok felé?  

Dinamikus típusnak: (az eredmények mentén!) "Büszke vagyok arra, hogy az onlinehírek.hu oldal – mely Magyarország vezető hírportáljai közé tartozik – napi látogatottsága átlagosan 15%-kal emelkedik a cikkeim hatására. Ez messze a legjobb eredmény az elmúlt 1 évben. A cégen belül mért statisztikák is azt mutatják, hogy a látogatottsági csúcsokat az én írásaim vezetik.”

Elemző  típusnak: (az adatok, számok és referenciák mentén!) „2015. május 2-a óta a karrier rovat híreiért felelek. Cikkeim megjelenésekor a hírportál.hu oldal látogatottsága napi 27000-ről napi 31050-re növekszik. Ez átlagosan 15%-os növekedést jelent a napi statisztikákhoz képest. Hetente 3 cikket adok le. Közvetlenül a főszerkesztőnek tartozom beszámolással. A csapatban öten dolgozunk, az 5 fő közül az én látogatottsági eredményeim számítanak a legjobbnak. Igény szerint, szívesen biztosítok az Ön számára referencia személyeket, akiktől objektív visszajelzést kaphat rólam, és a munkám minőségéről.”

Humán típusnak:
 (az emberi oldal mentén!) "Kollégáimmal sikerült harmonikus munkatársi kapcsolatot kialakítanom. Egy-egy cikk megírásakor ezért maximálisan számíthatok a támogatásukra. Sosem feledkezem meg névnapjukról, és az ünnepek közeledtével mindig meglepem őket egy-egy apró figyelmességgel, vagy jókívánsággal. Szívesen segítek nekik, ha problémáik támadnak akár a munkájukban, akár a magánéletük területén. Ezt ők azzal hálálják meg, maguktól is figyelmembe ajánlják a témámhoz kapcsolódó érdekességeket, vagy egy-egy cikkhez éppen tőlük kapok inspirációt vagy ötleteket. Talán ezért is van, hogy cikkeim hatására az oldal napi látogatottsága átlagosan 15%-kal emelkedik, és az is lehet, hogy ettől váltam a csapat élen járó újságírójává.”

Diktátor típusnak: (csak röviden, lényegre törően és tömören!): 4 éve vagyok a híportál.hu karrier rovatának vezetője. Hetente 3 cikket adok le, melyekkel a megjelenés napján más napokhoz viszonyítva átlagosan 15%-os látogatottságnövekedést érek el. Keményen dolgozom, a kollégáimmal jó kapcsolatot ápolok. Eredményeim alapján a csoport legjobb újságírója vagyok.”

 
 
Ugyanazok az információk, csak más megvilágításban

A fenti példából is látszik, hogy némi emberismerettel képesek vagyunk ugyanannak a dolognak más-más színezetet adni annak függvényében, hogy milyen típust ismerünk fel az interjúztató személyében.

Természetesen nem arról van szó, hogy meg kell másítani a tényeket, hiszen egy-egy állásinterjú  során nem jó, ha a valóságot elferdítve, vagy kiszínezve tálaljuk, mert így elég kevés az esélyünk arra, hogy az állást elnyerjük. Szinte mindig kiderül, ha túlzunk, vagy megmásítjuk a valóságot, mellyel nagyon kellemetlen helyzetbe hozhatjuk magunkat. Szélsőséges esetekben (ha például ezt egy személyzeti tanácsadóval folytatott interjún tesszük), akár több álláslehetőségtől is eleshetünk.

Fontos azonban tudnunk azt, hogy a szakmai felkészültségen és a tapasztalatainkon túl kell, hogy rendelkezzünk némi emberismerettel, melyre építve képessé válunk arra, hogy a mondanivalónkat más-más módon fogalmazzuk meg a különböző típusba tartozó beszélgetőpartnereknek. Ezzel ugyanis könnyebben tehetjük magunkat szimpatikusabbá, és nagyobb eséllyel kerülhetünk ki győztesen az állásért folytatott versenyből.



Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 10671 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x