Chet Helms, aki Janis Joplint felfedezte
hirdetés
Címlap / Kihunyt csillagok / Chet Helms, aki Janis Joplint felfedezte

Chet Helms, aki Janis Joplint felfedezte

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-10-30

Hat évvel ezelőtt, 62 éves korában hunyt el San Franciscóban Chet Helms, a 60-as évek kaliforniai "Szeretet-nyarainak" egyik fő szervezője, akinek Janis Joplint köszönheti a világ. 


Rendezvénynaptár
Június 25-én bekövetkezett halálát agyvérzés utáni komplikációk okozták, de előtte hepatitis C miatt kezelték. Felesége, Judy Davis elmondta: úgy ment el, ahogyan élt: barátai, szerettei körében, akik együtt énekeltek és sztoriztak vele.

 
Helms volt az, aki a „virághatalom” (flower-power) éveiben kiemelte a Haight Ashbury-ből, Frisco hippiközpontjából a tehetséges zenészeket és lehetőséget biztosított nekik a különböző kisebb helyi fesztiválon és klubokban. Így került felszínre több, azóta a pszichedelikus rock nagyjai között számon tartott zenekar, a Grateful Dead, a Jefferson Airplane, a Qucksilver Messenger Service, Country Joe and The Fish, valamint a Big Brother and The Holding Company. Ezek a csapatok adták aztán a krémjét 1967-ben az első „Emberi együttléteknek” (Human Be-in), amelyeket a San Franciscó-i Golden Gate Parkban tartottak és amelyek a nagy pop-fesztiválok, Monterey, Newport, Woodstock, Atlanta elődei voltak.


A Big Brother and The Holding Company – Peter Albin basszusgitáros, Sam Andrews, James Gurley gitárosok, valamint Dave Getz dobos – némiképp kilógott a sorból: bár ügyesen vegyítették a rock, blues, soul elemeket a gitárok lebegő, „savas” megszólalásával, hírnevüket nagyrészt énekesnőjüknek, Janis Joplinnak köszönhették.


Janis néhány évvel korábban már eljutott Kaliforniába, miután megszökött szülőföldje, Texas, fojtogató ókonzervatív légköréből, de miután nem találta helyét a Nyugati Parton, egy időre hazatért. A nyugtalan természetű, magát csúnyának, kitaszítottnak érző lány 1966 elején ismét nekiindult a tengerpart felé, és – mennyire nincsenek véletlenek – éppen Chet Helms vette fel kocsijába, aki a Big Brothert akarta felerősíteni Janis vadállati énekével. Hamarosan az ötös próbálni kezdett pincéjében, majd az év nyarán már az Avalon Ballroomban léptek fel – óriási sikerrel. (Ez a koncert később a kalózlemez-gyűjtők egyik kincse lett). Hamarosan el sem lehetett képzelni a nagyobb kaliforniai bulikat a BB nélkül, a féktelen Janist pedig, aki úgy mert blues-t énekelni, ahogyan addig fekete nők közül is csak kevesen, 1967 júniusában, a Monterey-i fesztivál után  már egész Amerika megismerte.


A Columbia cég szerződtette őket, és bár az első lemez még csak „közreműködőként” jelölte meg Joplint, már  ez a korong is tartalmazott  négy Janis-klasszikust, a Bye Bye Baby-t, az All Is Lonelinesst, a Down On Met és a Caterpillart. A nagy berobbanást azonban a Cheap Thrills című album jelentette egy évvel később. Már a borítója körül volt némi felhajtás, mert a képregény-szerű rajzok helyett a banda azt szerette volna, hogy egy olyan fotó kerül rá, amelyen az egész társaság teljesen meztelenül fekszik egy ágyon, Janist is beleértve. De ahogyan Jimi Hendrixnek is kellemetlenségei lettek az Electric Ladyland 24 meztelen nőjéből, úgy a BB tervét sem nézték jó szemmel – végül a kép azért fennmaradt az utókornak.

A Cheap Thrills pedig címe ellenére nem olcsó, hanem nagyon is mélyről jövő és még mélyebbre ható borzongást okozott és okoz a mai napig a hallgatónak – elég ha annyit mondunk: Ball And Chain. Big Mama Thornton szerzeménye volt a legkegyetlenebb önvetkőztető dal egy rock-énekesnő részéről egészen Patti Smith Gloriájáig.


De az Aretha Franklin nővérétől, Ermától származó Piece of My Heart, George Gershwin Summertime-jának nem kevésbé kíméletlen feldolgozása, amelynek nem sok köze van a „borongó-busongó néger dajka”-stílushoz, vagy a mélydéli soul-hangokat magáévá tevő I Need A Man To Love szintén hozzájárultak Janis születő legendájához, aki szépen csendben kinőtte a Big Brothert. Környezete és a kritikusok addig duruzsolták neki, hogy „jobb bandát érdemel”, amíg szakítottak. Albinék nélküle folytatták, Janis pedig elindult még nagyobb sikerek és a biztos pusztulás felé. De ez már egy másik történet.

Chet Helms igazán a hippi-korszak zenei köreiben érezte jól magát, 1970 körül egy időre ki is szállt, és a nagy bizniszbe soha nem kapcsolódott vissza többé. „Nem bírta elviselni, hogy a zene számára kötelesség, teher legyen” - mondta róla halálakor Mickey Hart, a Grateful Dead dobosa.





 
 
[ 3789 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x