Pozitív gondolkodás - a kockázatok és mellékhatások miatt...
Címlap / Psziché / Pozitív gondolkodás - a kockázatok és mellékhatások miatt kérdezze meg pszichológusát!

Pozitív gondolkodás - a kockázatok és mellékhatások miatt kérdezze meg pszichológusát!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-08-14

Melyik a leggyakoribb tanács, amelyet napjainkban leggyakrabban kapunk, ha rossz bőrben vagyunk? Az életvezetői tanácsadók, az önfejlesztő könyvek, a barátok mind azt javasolják, hogy gondolkozzunk pozitívan. És mi mit teszünk? Megfogadjuk? Vagy szomorú tekintettel rábólintunk, hogy "Igen, ezt kellene. De...". És továbblépkedünk a szomorúság ösvényén.  

 

Popper Péter a Lélekrágcsálók cimű könyvében leírja, hogy a pozitív gondolkodás fogalma egy ősi buddhista legenda nyomán jött létre. A legenda arról szól, hogy Buddha és a tanítványai néztek egy döglött kutyát. Mester, nézd, a halál, a bomló hús, a rothadó tetem milyen rettenetesen visszataszító! Milyen undorító, ha csak az marad meg egy lényből, ami belőle a test! - mondták a tanítványok. Buddha odanézett, és azt mondta, hogy igen, de milyen szép fehér foga van!

Ha körülnézünk az ismerőseink körében, vannak akik csak a rothadó testet látják és ez kétségbejti őket. Vannak, akik nem is vesznek tudomást a testről, ez túl ijesztő lenne, hanem csak a fehér fogsort csodálják. Lehet, hogy vannak páran, akik a testre pillantva felkiáltanak: milyen szép! Nem is rothad olyan nagyon! És vannak, de sajnos kevesen, akik elfogadják a rothadást, de gyönyörködni tudnak a fehér fogsorban is.


A pozitív gondolkodás kockázatos dolog. Fontos megértenünk, hogy hogyan működik, mikor van rá szükség és mikor van teljesen rendben az is, ha épp nem ezt alkalmazzuk a problémáink megoldására.

Sokan úgy értelmezik a pozitív gondolkodást, hogy bármilyen nehézség ér minket az életben, egyszerűen figyelmen kívűl kell hagynunk az érzéseinket, a fájdalmainkat és mosollyal az arcunkon azt kell mondanunk: jól vagyok, boldog vagyok.

De itt vannak a zavaró kérdések: És mi van, ha úgy érzem, hogy nem vagyok jól? Hova teszem ezt az érzést? Hogy teszem félre és hogyan hitetem el magammal, hogy minden rendben? Mit mond az rólam, ha nekem nem sikerül?

Három lehetőség áll előttünk, amikor a célunk a pozitív gondolkodás:
 
1. Megpróbáljuk, és nem sikerül

Nemrég azon gondolkodtam, hogy mi történik, ha valaki azt látja, hogy ő most nem tud pozitívan gondolkodni. A csapból is ez folyik, de ő most nem tudja azt érezni, hogy jó dolgok fognak vele történni. Mert lehetséges, hogy egyszerűen nem megy.

És ha nem megy, akkor a tehetetlenség és kétségbeesés érzése mellett a következő gondolatok fordulhatnak meg a szenvedő ember fejében
  • én nem vagyok erre képes (tehetetlenségérzés)
  • nekem úgysem sikerül semmi (kétségbeesés)
  • másoknak ez jobban megy
  • ha nem tudok pozitívan gondolkodni, lehet hogy egész életemben negatív dolgokat kell átélnem
  • ha ez sem működik, mi más fog?...

És még sorolhatnám, biztosan mindenki tovább tudná írni a listát a saját tapasztalatai alapján.

Lássuk csak, mi történt ebben a helyzetben? Egy „elvárással”, ami mások részéről jön felénk vagy akár saját magunkkal szemben állítottuk fel, sokkal rosszabb helyzetbe jutottunk, mint előtte. Most az alaphelyzetünkre rávetül még egy csomó negatív érzés és gondolat.

De miért nem működik nekem a pozitív gondolkodás? – tehetjük fel jogosan a kérdést. Egyes helyzetekben, a probléma, ami nyomaszt, túl mély vagy súlyos ahhoz, hogy egy ilyen felszínes megoldás meggyógyítson.

Gondoljuk el, hogy hogyan tudnánk pozitívan gondolkodni, ha épp elvesztettünk valakit és gyászolunk. Vagy épp elhagyott a párunk. Esetleg leégett a házunk. Vagy nincs miből megélnünk. Ezek most intenzív példák, de fontos megértenünk, hogy vannak helyzetek amikor más megoldás több eredményre vezet, mert az érzések túl erősek ahhoz, hogy egy pár pozitív gondolat ellensúlyozza őket.
2. Sikerül, de... valami nem stimmel

A pozitív gondolkodásnak lehet álarc funkciója, egyfajta védekezés, amivel eltakarom azt, amit tényleg megélek és félek kimutatni. Én egy kicsit jobban megfigyelem azokat az embereket, akik „túl” pozitívak, „túl” lelkesek, mert minden túlzásban van valami hiány. Akkor bizonygatunk valamit teljes erőnkől, ha az a valami hiányzik az életünkből.

Popper Péter zseniális humorral fogalmazta meg a túlzás igazi okait: „...én akkorákat vihogok magamban, mikor a társaságban a pasi elkezd a szexuális sikereiről beszélni. Már 10 perc után megkérdezném, hogy: és tessék mondani, mióta tetszik impotensnek lenni?”

A másik lehetőség, hogy sikerül pozitívan gondolkodni, de olyan módon, hogy az igazi problémáim nem oldódtak meg, hanem besepertem őket a szőnyeg alá, és most ülök a szőnyeg tetején, a pozitív gondolatok zászlaját lengetve. Ebben „csak” annyi a kockázat, hogy a sok szőnyeg alá söpört probléma, negatív érzés, gondolat, stb, előbb utóbb felgyűlik és elkezd kifolyni a szőnyeg alól. Ha ez megtörténik, akkor bajban vagyok.
3. Sikerül, és minden rendben

Vannak emberek, akiknek az alapbeállítódásuk pozitív. Ők gyakran lelkesek, energikusak, másokat is magukkal ragadnak a pozitív hangulatukkal. És ez csodálatos. De ha nem így születtünk, akkor is megtanulhatunk pozitívan gondolkodni és élvezni annak jótékony hatását azzal a feltétellel, hogy felismerjük, mikor vagyunk olyan helyzetben amikor ez feldob és mikor van szükségünk más megoldásra.

A pozitív gondolkodásnak természetesen sok jó oldala van, amennyiben azt helyesen alkalmazzuk. Sok energiát tud adni egy jó kis nevetés, egy kellemes séta, egy jó zeneszám vagy egy motiváló gondolat a megfelelő pillanatban.

 

Hogyan alkalmazzuk mégis a pozitív gondolkodást?

Előszőr vizsgáljuk meg a problémánkat és amennyiben enyhébb problémáról van szó, esetleg csak egy kis hangulatingadozásunk van, tanuljuk meg és alkalmazzuk nyugodtan a pozitív gondolkodás módszereit.

Megtörténhet ugyanakkor, hogy mélyebb érzésekről van szó és akkor fontos, hogy a mélyebb, negatívabb érzéseknek helyet adjunk, megismerjük, elfogadjuk és megéljük őket. Sokszor ez a gyógyulás kulcsa.

Ugyanakkor az is fontos, hogy a negatív érzések megélése közben soha ne tévesszük szem elől azt, hogy amint ez elmúlik, jobban leszünk és képesek leszünk pozitívan gondolkodni.

Abban az esetben, ha már hosszabb idő is eltelt és még mindig nem vagyunk jól, nem segített sem a pozitív gondolat, sem az érzelmek megélése, akkor kérhetjük szakember segítségét.







 
 
[ 4801 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x