Jóga: a tudatállapotok szivárványa
Címlap / Szépség-Egészség / Jóga: a tudatállapotok szivárványa

Jóga: a tudatállapotok szivárványa

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-05-21

A jóga az egyik legösszetettebb önismereti út, ami a testre, lélekre, szellemre egyaránt pozitív változást gyakorol és talán nem túlzás azt állítani, hogy mindenkire másképp hat. Általa megtapasztalhatjuk a saját tudatállapotaink szivárványát. Interjú Egry Márta jógaoktatóval, a Harmonet tanácsadójával. 

Harmonet: Mi történt veled, mióta jógázol?
Egry Márta: Nyugodtabb lettem, fogytam, megszűntek a hátfájások, derékproblémák, energikusabb lettem, jobban tudok koncentrálni. A jóga ugyanakkor a testi problémák megszüntetésén túl egy komplex önismereti út is. A relaxáció és meditáció során megtanulunk ellazulni és elindulunk befelé, önmagunk mélységeit felfedezni. Az érzékek élesednek, az intuíció és a kreativitás is fejlődik – ezt én is megtapasztaltam.

És miért döntöttél úgy, hogy folytatod is a jóga gyakorlását?
Mert amikor jógázok, megnyugszik és egyensúlyba, harmóniába, békés örömteliségbe merül az elmém és a testem is, és megtalálom azt a nyugodt belső teret, amiben létrejöhet az a tapasztalás, ami az igazi én, amiben megérzem és megértem, hogy ki vagyok én valójában. Felfedező körutat járok be önmagamban és feltérképezem a tudatállapotaimat. Ezáltal pedig, ha rendszeresen jógázok, vagy relaxációt végzek vagy meditálok, egyre inkább feltárul előttem, hogy az elmém mire képes és, hogy az általunk látható világ mögött milyen erők energiák rejlenek. Csak egy példa, hogy hogyan lehet mondjuk a vonzás törvényét valóban működtetni, milyen erők állnak a háttérben egy-egy vágy, vagy érzelem mögött és miképp lehet és miképp kell ezekkel bármit is kezdeni. És nem utolsósorban ránctalanít.

Milyen erőkre gondolsz?
Például, amikorelőször tapasztaltam, hogy  a nadikban, vagyis a csatornákban hogy folyik az energia, az csodálatos volt. Amikor megéltem, hogy képes vagyok így blokkokat, érzelmi gócokat kioldani magamban - és vallom, hogy erre mindenki képes.



Mi az a nadi?

A nadi kifejezés hindu eredetű, és az energiacsatornákra utal (nevezhetjük meridiánoknak is). Az ősi iratokban több, mint 72000 nadiról számolnak be. Ezekben a csövecskéknek hívható áramlásvonalakban az energia, mint erő például egy meghatározott ászana gyakorlása közben feltölti a hiányterületeket és oldja, illetve korrigálja az elakadásokat, több szinten is (érzelmi, mentális), akárcsak a prananadi vagy a reiki. Volt többször, hogy gyakorlás közben hirtelen erős érzelmek és velük együtt rég feledett gondolatfolyamok árasztottak el, amik aztán tovatűntek. Ezt egy gyógyulási folyamatnak tekintem.

Akkor tulajdonképpen magadat oldod és gyógyítod?

Igen, számos esetben ez történik, talán több szinten is, hiszen a gyakorlatok fizikai szinten is hatnak, erősítve az izomzatot, fejlesztve az állóképességet, a relaxáció pedig lazít.  Persze azért vannak olyan esetek, amikor szükség van külső segítségre is.

Tudsz mondani néhány konkrét példát az életedből, amin a jóga segített?
Igen, természetesen. Például évek óta fájt a derekam. Az orvosok tinédzserkoromban azt mondták, hogy nem fogok tudni gyermeket kihordani, mert el van csúszva a csigolyám. Most két gyönyörű gyermekem van, akiket minden gond nélkül kihordtam. Az első szülés után volt problémám, de már csak utána, hogy egy-két nap nem tudtam felkelni, annyira fájt a derekam, de ezek után még egy gyermekem született és őt is kihordtam minden gond nélkül, miközben a másik akkorra már 2 évest is emelgettem.  Mivel ekkor azért éreztem némi fájdalmat a derekamban, pláne, hogy több, mint 100 kilós voltam, elkezdtem jógázni. A derékfájásom hamar elmúlt, majd később a jógázásnak is köszönhetően olyan változások indultak el pluszban, hogy lefogytam több, mint 20 kilót és az életmódom és a szemléletem is változott, jókedvűbb és vidámabb kezdtem lenni. A legtöbbet a himalájai tradíció gyakorlatsorai segítettek.



Mi jellemző ezekre a gyakorlatokra, miben mások ezek, mint a többi jógaiskola technikái?

Mondok néhány példát ezzel kapcsolatban is, de a szavak nem adják át azt, amit megtapasztalhatsz a himalájai tradíció óráin, ahol sokat gyakorolunk belőlük.

Például az arcmasszázs üdítő és kisimítóan hat nem csak a ráncokra, de az elménkre is.  A hüvelykujjad tövével belülről kifelé irányuló mozdulattal masszírozd át a homlokod. Majd a mutatóujjad húzd végig puhán belülről kifelé az alsó szemgödrön, ezután pedig az áll alsó résétől felfelé masszírozd az arcod a fülek irányába.

A másik gyakorlat például, ami rendkívül egyszerű bemelegítő gyakorlatnak tűnik, mégis hihetetlen energiákat tud felszabadítani, persze, ha megfelelően végezzük. Fejfájás esetén is kitűnő. Mikor kifújod a levegőt, hajtsd le a fejed és az álladdal közelíts a mellkasodhoz, majd mikor beszívod a levegőt, az álladdal nyújtózz felfelé, de úgy, hogy közben nem  ejted hátra a fejed, hanem megtartod a koponyát a felső csigolyán és a nyak nem görbül be. Végezd el háromszor vagy hétszer. Utána, mikor előre hajtod a fejed, kezdj el kört leírni az álladdal úgy, hogy mikor hátra hajtanád a fejed ugyanúgy végezd, mint ahogy az előbb elmondtam, és előre kifúj a levegő, hátra beszív, de csak a légzés ritmusára végezd és ne a mozgás vezesse a légzésed, hanem fordítva. Ezt is ismételd háromszor, mert ennyiszer általában már hatékony, de lehet hétszer is, ha jól esik. Az egész gyakorlatnál fontos, hogy légzéssel együtt végezd és ne feszítsd meg az izmaid, és csak épp a mozdulatok elvégzéséhez szükségesek legyenek használva. Ehhez persze koncentrációra és végig megtartott légzéstudatosságra is szükség van, ami a rohanó világunkban nehéz, de nem lehetetlen.


Máj-epehólyag meridián gyakorlat

Miért fontos a légzés, miért vezesse a légzés a mozdulatot és hogyan lehet ez kivitelezni?

Ahogy számos energiatestről vagy auráról szóló könyvben olvashatjuk, hogy a légzés kapcsol össze a finomfizikai vagy energiatesttel, úgy a jógában is ezt tanítják és ezt is tapasztaljuk. Ehhez viszont tudni kell a légzésre összpontosítani. Ezt úgy lehet megtenni, hogy mikor a belélegzés körülbelül egyharmadánál vagy, akkor indítod a mozgást. Eleinte ezt tudatosan figyelve végzed, de később már rájössz, hol van az a pont, ahol neked jólesik megmozdulni. Azonban, ha tudatunk csapong és gondolataink szétszóródnak,  és jóga közben azon gondolkodunk, hogy mit kell venni majd a boltban, vagy miért mondta azt a főnököm, hogy …,  akkor ezt nehezebb megvalósítani.  Ez néha előfordul, de ilyenkor csak vissza kell térni a légzés megfigyelésére és onnan minden megy tovább. Nem lehetünk mindig egyforma állapotban. Ha abban lennénk, már megvilágosodottként lebegnénk most csak egymás mellett, ugyanakkor a rendszeres gyakorlással fejlődik koncentrációs készségünk és élesedik az érzékelésünk.


Egry Márta – jógaoktató
Divine Yoga Center

Kép: Ambro / FreeDigitalPhotos.net
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 4754 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x