Allergia ellen a természet erejével
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Allergia ellen a természet erejével

Allergia ellen a természet erejével

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-10-31

Napjainkban a legtöbb ember számára már közismert az a tény, hogy a test és a lélek egyensúlyának jótékony hatása a jóga légzőgyakorlatainak segítségével egyszerűen megvalósítható. Az előző cikkben röviden összefoglaltuk, hogy milyen módon tud a jóga az allergiás tünetek enyhítésében segíteni. Most kicsit mélyebben megvizsgáljuk azt a kérdést, hogy a jóga légzőgyakorlatai miért és hogyan gyógyítanak a természet erejével. 


Rendezvénynaptár
A légzés életünkben annyira természetes és megszokott életjelenség, hogy szinte nem is fordítunk rá megfelelő figyelmet. Nem is gondolnánk, hogy milyen erőteljes, pozitív élettani hatásai lehetnek, ha megfelelő módon lélegzünk. A légzés mélysége, ritmusa mind olyan tényező, melyekre érdemes odafigyelnünk. Ebben a cikkben a jóga által helyesnek tartott légzésről és annak pozitív következményeiről adunk rövid összefoglalót, különösen az egészségmegőrzésre, az allergiás tünetek kezelésére illetve megszüntetésére vonatkozóan.

A légzés és az élet – egymástól elválaszthatatlan jelenségek. Amíg élünk, lélegzünk, és amíg helyesen tudunk lélegezni, egészségesebbek tudunk maradni. A légzés az életerő maga, így létfontosságú folyamat. Az oxigén valamennyi anyagcsere-folyamatban fontos szerepet játszik. Ugyanakkor fontos tudni, hogy testünk oxigénellátása csak abban az esetben megfelelő, ha nyugodtan és mélyen lélegzünk.

Egy kis kultúrtörténeti érdekességként meg lehet említeni, hogy az ősi indiai tanítások az ember élethosszát nem években, hanem a légzések számában határozták meg. Ez is jelzi, milyen kiemelt szerepe volt már a régi időkben is a légzésnek.


Az indiai írások ugyanakkor arra is rávilágítottak, hogy minél lassabban lélegzik valaki, annál tovább él. Az állatvilágban megfigyelhető összefüggések alapján megállapítható, hogy azok az állatok, amelyek nagyon lassan lélegeznek, - mint például az elefánt - sokkal hosszabb ideig élnek. Egy teknős például percenként háromszor vesz levegőt, és 300 évig élhet. Az elefánt percenként ötször vesz levegőt, és átlagban 120 évig él. A kutya percenként körülbelül 42-szer vesz levegőt, és  átlagéletkora 14 év.

Egy percenként átlagban 15-ször lélegző ember átlagéletkora 65-80 évre tehető. A civilizált emberek többsége azonban felületesen lélegzik, a rekeszizom teljes kihasználása nélkül. Mozgásszegény életmódunk, a rohanás, a növekvő elvárások hatására légzésünk „ellaposodott vagy kapkodó”,  és ennek hatására gyengén, pihegő légzéssel lélegzünk.

Ugyanakkor tudjuk, hogy szervezetünk egyik legfontosabb méregtelenítő szerve a tüdő. Az oxigén tehát létfontosságú, salaktalanító - méregtelenítő hatással bír.

A jóga légzőgyakorlatai (pránajama) segítségével tudatossá tehetjük légzésünket, amely általában automatikusan zajlik, a jóga rendszeres gyakorlásának hatására azonban a légzés mélyül, nyugodtabbá és egyenletesebbé válik.

Számos jóga légzőgyakorlat tud segíteni az allergiás tünetek enyhítésében. A teljesség igénye nélkül néhány ilyen légzőgyakorlat:
  1. Teljes jógalégzés: ez a gyakorlat nagymértékben hozzájárul a légzés tudatosításához, és lehetővé teszi, hogy tüdőnk teljes kapacitását kihasználjuk.
  2. Váltott orrlyukú légzés: megtisztítja az energiacsatornákat (meridiánokat) és a légutakat, valamint szabályozza a test bal és jobb oldala közötti energiaáramlást.
  3. Egyenletes légzés: a gyakorlat enyhíti a stressz hatásait és segít egyensúlyunk visszanyerésében.
  4. Zümmögő légzés: elsimítja zaklatott érzelmeinket, oldja a szorongást és a félelmet; rendszeres gyakorlása észrevehetően javítja közérzetünket.
  5. Fújtató légzés: „elégeti” a vastagbélben felhalmozódott salakanyagot; intenzíven méregteleníti a testet, javítja a keringést, erősíti az idegrendszert.


Otthoni gyakorlásra leginkább a Váltott orrlyukú légzés alkalmas, mivel könnyen elsajátítható, a többihez viszont képzett jógaoktató segítsége javasolt. A gyakorlás menete a következő:


Ülj le kényelmesen egy székre vagy párnára. Felsőtested tartsd egyenesen, nyakad nyújtsd ki. Pár nyugodt légzés után - belégzést követően - jobb hüvelykujjal zárd el a jobb oldali orrlyukad. Lélegezz ki, majd be a bal orrjáraton keresztül. Ezt követően zárd el gyűrűsujjaddal a bal oldali orrlyukad – váltás közben tartsd bent a levegőt , - majd lélegezz ki és be a jobb oldali orrjáraton. Először végezd el hatszor a gyakorlatot, majd minden egyes gyakorlásnál egyre többször ismételd.

Az allergiás tünetek kezeléséhez hasznos tudni, hogy a jógaórák fontos része a mély relaxáció – szanszkrit nevén a jóga nidrá - , ami az izmok szintjén is tárolódó feszültségeink (mint például a nyak- és fejfájásaink) oldására és a túlfeszített, az allergiás tünetek által terhelt emberek számára is hasznos módszer.

És persze a csoportos jógaóráknak vannak még olyan pozitív hatásai is,  melyek szintén támogatják az immunrendszert, például, hogy közösségben vagyunk,  megtapasztalhatjuk, hogy másoknak sem megy minden elsőre, így megtanulunk elfogadóbbak lenni magunkkal és másokkal szemben is. Ugyanakkor minden óra után érezhetjük a fejlődést is, így a sikerélmény szintén energiát adhat.

A jóga légzőgyakorlatainak mélyebb ismerete egy kifinomult, komoly tudást jelent, ezért kezdetben legjobb, ha képzett tanár segítségével sajátítjuk el és gyakoroljuk. A begyakorlásuk után már természetesen akár otthon is végezhetjük.
Az önmagunkra való figyelés talán a legfontosabb a helyes légzésben. Ahogy a zen mester, Katagiri Roshi tanította:
„Ha figyelünk valamire, az hosszú ideig élni fog”.
 

Gyuró Éva – Eiva
A Baraka Jóga Iskola vezetője,  Jógaoktató
www.baraka-ter.com

Baraka ... ahol kinyílik a Világ ... és benne Te is...



 
 
[ 3305 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x