Életkorok, ajánlott mozgásformák
Címlap / Otthon / Életkorok, ajánlott mozgásformák

Életkorok, ajánlott mozgásformák

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2022-07-05

3-6 év: A gyerekek óvodába kerülnek, ahol kötelező (legtöbb helyen a napi) óvodai testnevelés. Sok óvoda sportcsoportot is indít, s elég elterjedt az úszás, a téli korcsolyázás megszervezése is....  

0-1.5 év:
A gyerekeknek fontos a rendszeres alvásidők beállítása és betartása. A napi 1 x 2, vagy 2 x 1.5 órás séta a jó levegőn, (kezdetben babakocsiban fekve majd ülve, később, amikor már járni tud, akkor veszélytelen parkban, játszótéren. Sok játékos együttmozgás a szülővel: feldobálás, lengetés, pörgetés, billegtetés, hocogtatás, „táncolás” zenére vagy saját éneklésre, hintáztatás, labdázás, kismotor hajtása lábbal, közös tapsolások, játékos csiklandozások, a lépcsőn le- és felmászás megtanítása négykézláb majd kapaszkodva.

Divat:
a bölcső. Nagyon hasznos, akkor kell „kivonni az otthoni forgalomból”, amikor a baba már meg tud fordulni.

Divat:
a bébiúszás.

Ellenjavallat:
mérlegelje minden szülő a körülményeket, s minél többet tud beazonosítani, annál kevésbé érdemes elvinni bébiúszásra a gyerekét.

1. Ha a víz hőfoka alacsonyabb mint 33 fok, (kihűlés, megfázás).

2. Ha az uszoda vízcseréje nem gyakori (bőrallergia a tisztítószerekre, ill. ivás esetén fertőzés, hasmenés).

3. Ha a baba vizesen huzatot kaphat (középfül-gyulladás, megfázások, rossz közérzet).

4. Ha a víz alá kell nyomni a babát (a búvár-reflexnek az a „dolga”, hogy 3-6 hónapos kor között „eltűnjön”, mert magasabb szintű agyi szabályozási formák lépnek a helyébe. Felesleges mesterségesen tartósítani az éretlenebb szintet, hiszen mindenki alig várja, hogy lássa a fejlődés jeleit).

5. Ha az edző azt ígéri, hogy a baba megtanul úszni (az úszástanulás olyan bonyolult, figyelmet, mozgáskoordinációt, légzéskontrollt igénylő mozgásforma, melyre a gyerekek átlagosan 6-7 éves korban válnak éretté. Előtte vízhez szoktatásnak is nevezik az úszásoktatást, hiszen az az általános, hogy 1-1 3-4 éves korban úszótanfolyamra beíratott gyerek akár 3-6 tanfolyamot is végigjár, s elképzelhető, hogy még utána sem fog vízbiztosan úszni.

1.5-3 éves kor:
A gyerekek egyre inkább szeretik önállóan felfedezni a világot, fáradhatatlanok, tele vannak energiával. Napi 3-4 óra szabad, tiszta levegőn tartózkodás javasolt veszélytelen parkban, udvaron, játszótéren. Érdemes kismotort, majd később tekerős biciklit venni, s a nagyobb sétákra mindig elvinni.

Mozgásformák:
fogócskázás, szaladgálás, mászás (mászóka, fa, létra) hintázás, billegés, lengés (szereljünk fel otthon az ajtófélfára trapézt vagy gyűrűhintát), ugrálás (áldozzuk fel a rugós fotelt vagy vegyünk trambulint), csúzdázás, homokozás, bújócskázás, labdázás (gurítás, dobás, rúgás), egyensúlyozó járás a járdaszegélyen vagy a virágágyás szélén.

Tanácsok a szülőknek:
Tanuljunk meg gyönyörködni a gyerekünkben, bíztassuk újabb tevékenységekre, akkor segítsünk neki, ha valóban nem tudja egyedül megoldani, dícsérjük meg minden ügyességéért, előre szűrjük ki a veszélyforrásokat, legyenek szabályok,- amit a gyereknek be kell tartani, napközben egyszer kell aludni, este legkésőbb 8-kor fektessük le (az idegrendszer éréséhez és harmonikus fejlődéséhez sok pihenésre van szükség)

3-6 év:
A gyerekek óvodába kerülnek, ahol kötelező (legtöbb helyen a napi) óvodai testnevelés. Sok óvoda sportcsoportot is indít, s elég elterjedt az úszás, a téli korcsolyázás megszervezése is.

Javaslat a szülőnek:
nézze meg az óvoda tornatermét, s annak felszereltségét.
Beszéljen a mozgást tartó óvónővel (mit tervez, mennyire kelt sportos benyomást, hány kg, egy héten hány tornatermi óra jut a csoportnak, a 25-3o gyerek az adott teremben egyszerre vagy felezve tornázik-e, hány pedagógus ügyel a tornaórán a gyerekek személyes biztonságára.…)

Javaslatok a szabadidőre vonatkozóan:
Folytassák az óvóda után, ill. hétvégeken azokon a helyszíneken azokat a mozgásformákat, amit a gyerek korábban megszeretett.
Autóban ülés helyett menjenek el rövidebb (2-3 órás), majd hosszabb (4-6 órás) kirándulásokra, vigyenek biciklit, labdát, uzsonnát, innivalót és más gyerekeket is, mert 3-5 gyerek jobban érzi magát együtt, mint 1, csak a szüleivel. Töltsenek tavasszal, nyáron, ősszel 1-1 napot az állatkertben, a vidám parkban.

Ha esik a hó, feltétlenül szánkózzanak, ha sokáig nagy a fagy télen, keressék fel a legközelebbi (legalább 15-2o cm vastagon) befagyott tavat egy kis korcsolyázás, csúszkálás kedvéért.

Uszoda, strand:
olyan helyszínt válasszanak, ahol van árnyék is (a hőguta, a napszúrás és a leégés több napi következménnyel jár), ill. a víz langyos és max. derékig ér. Ha a gyerek a vízben van, mindig tartsa szemmel valaki, különösen, ha sokan vannak, ill. ha természetes víz partján vannak. A gyereknek nem akkora élmény szezonban a tengerparton egész nap a parton aszalódni, hozzuk meg érte azt az áldozatot, hogy a nyaralások megtervezésében őt is figyelembe vesszük.

Rendszeres, „edzésszerű” sportolás, mozgási lehetőség:
Különtorna, művészi torna: 3-4 éves kortól érdemes a kislányokat ide beíratni. A minőséget az edző szakirányú végzettségén, sportmúltján, ill. a csoport létszámán (15-nél nagyobb csoportot nem lehet áttekinteni, ill. szakszerűen javítani) és a zene milyenségén (élő zongora, magnó, semmilyen) lehet lemérni.

Az év végi bemutató órák szintén egyfajta haladási koncepciót sugallnak, szemben azokkal a foglalkozásokkal, amit soha vagy csak ritkán lehet megnézni.

Torna-sport, RSG:
3-4 éves kortól vesznek fel egyesületek utánpótlás szakosztályai előzetes vállogatáson megfelelt gyerekeket. Azt kell a családnak mérlegelni, hogy a korai eredmények érdekében 1-3 év múlva gyakori az, hogy napi 2-4 órát kell edzésre vinni a gyereket, akinek ezért szinte nem is marad ideje másra.

Korcsolyázás:
3-4 éves kortól javasolható, ha a gyereknek nincs hideg-allergiája, ill. jó az egyensúlyérzéke. A csoportos edzések jól bevált tematika szerint épülnek fel. A gyerekek csoportban jobban tanulnak, jobb a hangulat, a "szófogadás".

Síelés:
4-5 éves kortól érdemes beiratkozni a műanyagpályával rendelkező síiskolákba, vagy az 1-1 hetes külföldi síelés alkalmával érdemes 4-8 hasonló korú gyerek családjával megbeszélni, hogy a gyerekeknek külön síedzőt kell kivinni, vagy a helyszínen előre biztosítani. Érdemes az edzővel előre megismerkedni, ill. megnézni, hogy hogyan (technikai tudás, pedagógiai érzék) oktat.

Küzdősportok:
5-6 éves kortól javasolható. Fontos, hogy fiúgyermekünkkel együtt nézzünk meg egy ilyen versenyt vagy edzést, s csak akkor irassuk be, ha a gyerek valóban szeretne ide járni.

Úszás:
általában 4 éves kortól hirdetnek felvételt az úszóiskolák vízhez szoktatás-oktatás nevű 1o alkalmas tanfolyamra. A gyerekek 5 %-a képes 1o alkalom után vízbiztosan hideg és mély vízben is úszni, szinte mindenkinek szüksége van még 1o-2o-3o-4o órára. A gyermek egy életre megutálhatja az úszást és az uszodát, ha: hideg vízben kell vacognia, ha nagy létszámú (2o-25 fős) csoportban tanul 1(max 2 ) tanár segítségével, ha eszközök nélkül azonnal a tárgyra (levegő kifújás, vízbe ugrás, merülés, siklás, kar-lábtempók tanulása) kell térni, ha nem marad soha idő játszani, ha szigorú és követelő és teljesítménycentrikus az oktatás légköre.

Minél fiatalabb korban íratja be a szülő, annál kisebb a valószínűsége annak, hogy hamar fognak jönni az eredmények. Tehát: ha eredményeket akar a szülő: várjon 6-7 éves korig, ha az a fontos, hogy a gyerek valóban megszeresse a vizet, akkor olyan oktatást keressen, ami sok vízi eszközt használ és nagyon játékosak a feladatai.

Műugrás (7-8 éves kortól), műúszás (8-9 éves kortól), vizilabda, búvárúszás (8-9 éves kortól), kajak-kenu, evezés, vitorlázás (9-1o éves kortól) tengeri könnyűbúvárkodás (14-16 éves kortól) csak biztos úszástudással.

Lovaglás.
A lovaglást szinte minden laikus egyfajta romantikus szemüvegen keresztül szemléli, felidézve az indián- és kalandfilmek lovasjeleneteit. Ha a gyerek érdeklődik, 3-4 éves kortól kezdve fel lehet ültetni a lóra (nyeregbe, vagy anélkül), s lehet a ló kantárját fogva lépésben caplatni (ki amíg meg nem unja).

A futószáras oktatáshoz magabiztos, a veszélyekkel is tisztában levő, jó reflexekkel rendelkező, jól irányítható gyerek szükséges. Több év eredménye az, ha egy gyerek önállóan el tudja irányítani a lovát, s közös jelrendszer alapján megértik egymást.

Érdemes a ló évjáratát (az idősebb lovak kevésbé kiszámíthatatlanok), az oktató végzettségét megtudakolni, ill. mindenképp nézzünk végig közösen egy gyereklovaglást, mielőtt a mi gyerekünk kerülne sorra.

Kerékpározás:
a gyerekek általában 4-5 éves korukban biztosan tudnak biciklizni és van annyi erejük, hogy egyre hosszabb utakra is elindulhasson a család kirándulni. Budapesten ill. a nagyobb üdülő-övezetekben vannak védett kerékpárutak (erről lehet térképet is beszerezni), így a balesetveszélyt is nagymértékben csökkenthetjük. A bukósisak kötelező.

Falmászás:
6-7 éves kortól javasolt ez a sport. A teremedzéseket jól felkészült edzők szokták vezetni, s ha a gyerek bátor, eredményes, akkor tavasztól őszig az ország seregnyi gyakorló szikláján a szabadban mászhat biztosítás és felügyelet mellett.

Barlangászás:
5-7 éves kortól vehetnek részt 2-4 órás barlangi mászótúrákon gyerekek is, kezdetben a szülők vagy idősebb ismerős kísérő jelenléte szükséges. A barlangász egyesületek rendszeresen tartanak tanfolyamokat is, ahol a 12-14 évesek tájékozódását, elméleti ismereteit mélyítik el. A természet megismerésének hihetetlenül érdekes része a barlang, nem szabad kihagyni a gyerek sportjai közül.

Görkorcsolyázás:
egyszeri beruházást igényel, s ha a családban a többieknek is van, akkor a kirándulásokat változatossá teheti. Vannak görzenálok, ahol az ügyességet nagymértékben fejlesztő gyakorló pályák állnak az odajárók rendelkezésére.

Gördeszkázás:
szintén ügyességet, gyorsaságot, egyensúlyérzéket fejlesztő sport, a görzenálokban lehet pályát és edzési lehetőséget találni.

Labdarúgás:
7-1o éves korban lehet elkezdeni a nagyobb egyesületek utánpótlás-csapataiban.

Kosárlabdázás:
1o éves kortól hírdetnek a nagyobb egyesületek utánpótlás-csapataiban edzési lehetőséget.


Mindez nagyon szép és jó, de hol lehet e sportolási lehetőségeket megtalálni Budapesten és vidéken?

1. Minden Önkormányzatnak (Polgármesteri Hivatalnak) van sportosztálya, esetleg ifjúsági és sportosztálya, ahol nyilván tartják a helyi egyesületeket, s azon belül az egyes sportágakat. Itt tartják nyilván a helyi szabadidősport-egyesületeket is.

2. A nagyobb sportpályákon, művelődési központokban, iskolákban, sportiskolákban, sportközpontokban lehet érdeklődni a kínálat és a részvételi feltételek felől.

Lakatos Katalin
mozgáspedagógus
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


 
 
[ 12526 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x